Afstand mellem isolering og tag på garage ? HELP FAST :D

hej drenge

Glemte at sprøg inden jeg gik igang, men skal lige høre alligevel, jeg kan jo nå at lave det om.

Jeg har en garage med flat tag som har tagpap på, jeg har isoleret siderne og loftet. På loftet har jeg isoleret mellem spær op mod tagpladerne, spærerne er 15 cm høje og jeg har lagt 14 cm (95mm + 45mm)  isolering i.

Er 1 cm nok ventilation mellem tag og isolering ?

Jeg kan godt tage 45 mm ud således at der kun er 95 mm, men det ville jo være rart at lade det hele sidde

tak

 Mvh. Nikolai 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som overordnet betragtning skal du have 45 mm ventilationsspalte

 Certificeret Statiker

Skrevet af Ingenioeren på 29 jan 2012 10:12
Som overordnet betragtning skal du have 45 mm ventilationsspalte
Hvorfor dog det, når det er træ isoleringen ligger op imod ?

Der skal være 5-10cm luft + ventilationshuller mellem isolering og tagflade ellers går det galt med masser af kondens + råd, og skimmel på undersiden af loftet , det er min erfaring , jeg måtte lave mit skurtag om da isoleringen lå direkte under tagfladen.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
jeg vil helt klart give det 45mm luft så er du dækket ind mod råd og svamp. det har min gode ven som er akitekt anbefalet for mit vedkommende.
Skrevet af Gulvmanden på 29 jan 2012 10:34
Jeg hører godt nok til på gulvet men jeg vil da mene at Håndværkeren har fat i noget da tagpap ikke kan svæve selv.

Det hviler selvfølgelig af på spærrene! Det er jo ikke isoleringen der bærer tagbeklædningen!

 Certificeret Statiker

Skrevet af Håndværkeren på 29 jan 2012 10:15
Hvorfor dog det, når det er træ isoleringen ligger op imod ?



Jeg forstår ikke helt hvad du konkluderer på her! Hvad mener du med kondens er et ukendt begreb? Kondens er da ligeglad med om overfladen hedder træ, stål eller noget helt andet. Du vil have en stor temperaturforskel henover isoleringen, og da træbeklædning og spær ligger på den kolde side, så vil der kunne kondenseres! Den fugttransport der finder sted er du nødt til at tilvejebringe, netop fordi det er en trækonstruktioner, ellers risikere du skader på træplader og spær! Er du uenig i dette vil jeg meget gerne høre din teori!

Se evt Byg Erfa blad (27)-08-12-30

Man kan godt lave konstruktionen med hygrodiode eller lignende og på den måde undlade ventilering! Det kræver dog at man har lidt mere skærpet opmærksomhed omkring udførelsen! Problemstillinger forbundet med dette kan du læse om i Byg Erfa blad (27)-05-12-27

Jeg ved godt at der kræves abonnement eller tilkøb for nærværende erfaringsblade, men jeg er jo nødt til at refererer til mine kilder

 Certificeret Statiker

Svar på Ingenioeren  skrevet 29 jan 2012 kl 11.40
---------------------------------

Du kan da ikke lægge tagpap på, som kun lægger på spærrene, det vil da danne lunker som så samler vand, og hvordan vil du lave det tæt når du varmer det sammen??

Derfor må der være en form for træplade som tagpappen lægger på.

Skrevet af Gulvmanden på 29 jan 2012 11:50

Svar på Ingenioeren  skrevet 29 jan 2012 kl 11.40
---------------------------------

Du kan da ikke lægge tagpap på, som kun lægger på spærrene, det vil da danne lunker som så samler vand, og hvordan vil du lave det tæt når du varmer det sammen??

Derfor må der være en form for træplade som tagpappen lægger på.


Korrekt! Og imellem denne træplade og isoleringen, skal den omtalte luftspalte være!

 Certificeret Statiker

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis