Afstand mellem isolering og tag på garage ? HELP FAST :D

hej drenge

Glemte at sprøg inden jeg gik igang, men skal lige høre alligevel, jeg kan jo nå at lave det om.

Jeg har en garage med flat tag som har tagpap på, jeg har isoleret siderne og loftet. På loftet har jeg isoleret mellem spær op mod tagpladerne, spærerne er 15 cm høje og jeg har lagt 14 cm (95mm + 45mm)  isolering i.

Er 1 cm nok ventilation mellem tag og isolering ?

Jeg kan godt tage 45 mm ud således at der kun er 95 mm, men det ville jo være rart at lade det hele sidde

tak

 Mvh. Nikolai 

hej drenge Glemte at sprøg inden jeg gik igang... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Ingenioeren på 29 jan 2012 11:56

Korrekt! Og imellem denne træplade og isoleringen, skal den omtalte luftspalte være!


Jeg beklager, jeg var en tand længere oppe, så kan jeg også bedre forstå jeres løsninger, så jeg beklager endnu en gang.
Og jeg bukker og undskylder min uvidenhed. Jeg har bare set at tagpapdækkere ligger isolering med tagpap oven på et gammelt tag, og tænkte så at det må gå ud på et.
Skrevet af Håndværkeren på 29 jan 2012 18:00
Og jeg bukker og undskylder min uvidenhed. Jeg har bare set at tagpapdækkere ligger isolering med tagpap oven på et gammelt tag, og tænkte så at det må gå ud på et.

okay, så forstår jeg bedre dit indlæg! Det er rigtigt at flade tage af tagpap kan efterisoleres ved at eksisterende paplag anvendes som dampspærre, hvorpå der lægges isolering og ny tagbeklædning direkte ovenpå! Ventilationen af træværket vil da være under det eksisterende paplag! Men det er kun ved efterisolering, ved nyetablering anvendes metoden med luftspalten

 Certificeret Statiker

Jeg har lagt 95mm isolering så der er 55mm luft op mod tagpladerne for at være sikker

Jeg har valgt at sænke loftet, men kunne kun få lægter i 57mmx38mm, kan jeg bare stille dem på den høje kant også vil der være lidt luft mellem de 45 mm isolering og de 95 mm ?

 Mvh. Nikolai 

Annonce
Hej LDS'er

Måske dette link kan bruges? http://www.nordicwaterproofing.com/dk/ptm/ptm-dk/Taglosninger/Generelt/
Se f.eks. forskellen mellen kolde og varme tage.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
så jeg skal ud og købe nogle 45x45 mm lægter ?

 Mvh. Nikolai 

Jeg er af den overbevisning at du sagtens kan undlade de 5 cm ventilation og har set det udført mange steder.....

De to byg-erfablade der henvises til er gældende for almindelig beboelse, hvor du vil have en meget højere luftfugtighed end i en garage. Hvis projektet var beboelse, er bladene meget relevante.

Luftfugtigheden ikke en garage vil formentlig ikke være særlig høj, vedmindre du bruger den som opholdsrum.

Så vidt jeg ved dannes kondens ikke når kold og varm luft mødes, men når fugtig kold og varm luft mødes. Det regner jo ligesom heller ikke når du åbner ovenen derhjemme, vel?

Hvis du sørger for at have en tæt konstruktion med dampspærre vil, luften i isoleringen ikke blive fugtig, og have samme temperatur/fugtighed som luften.

Du skal ikke bruge tagkrydsfiner, da limen i pladerne vil virke som en ekstradampsærre og det er set før at dette giver spor af skimmel på bagsiden.

Brug rupløjede brædder istedet, disse vil optage den fugtigt der eventuelt skulle komme.

I pricippet virker konstruktionen som et varmt tag, som ikke kun bruges ved efterisolering men også nybyg.






 


 


 

Ventilationsafstand skal være min 50 mm hvis du har brugt batts og 70 mm (til sikring af gennemsnitligt 50 mm) hvis du har brugt ruller.



Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis