Netkabel fra underetage til over!

Hejsa!

Overskriften siger næsten alt!
Jeg skal have noget netværks kabel fra underetagen hvor det kommer ind i huset og op til overetagen. Hvordan gør man når man skal gennem etage adskillensen? 
Hvordan finder man ud af hvor det kommer op (eller ned). Hvordan får man det til at se lidt smart ud så det ikke er alt for tydeligt! 
Skal man bruge noget specielt værktøj, eller være særlig opmærksom på?

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


Hvis du skal igennem etageadskillelsen borer du et hul, som passer til kabeldiameteren, ca. 10 mm,. Afhængig af hvad etageadskillelsen er lavet af, vælger du et passende type bor. Til beton f.eks. bor med hårdmetalskær og slagboremaskine. Hvis du bruger færdigkonfektioneret netkabel, skal boret selvfølgelig være så stort, at stikket kan gå igennem hullet.

Hvor boret kommer op eller ned, bliver du nødt til at måle dig frem til, men hvis du borer fra oven, kan du selv bestemme, hvor kablet skal ende på loftet. Du skal passe på, at du ikke borer ind i andre installationer.
Hvis du lægger kablet ind i en smal kabelkanal og afslutter din kabel i en dåse med et netstik, får du en pæn installation.


fase
Hvis du skal have flere op, så skal vi nok have en beskrivelse af husets opbygning.

Det er også muligt med kun een ledning og så dække overetagen med trådløst.

Din etage ads. hvad er den lavet af ?. Hvor gammelt er huset (skunke/krybegange osv.)

Hvis du køber lk stik skal man ikke bruge andet værktøj end en skævbider.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Du kan også nøjes med et enkelt kabel op til over-etagen, og så smide en switch på når den er kommet op, til at fordele signalet til flere kablede forbindelser.
Du kan også smide en blanding, så du får både trådløs og kablet deroppe. Det er bare et spørgsmål om, hvilken type, hvor mange af hvilken type og afstanden til de forskellige steder, hvor du skal/vil have signalet/internettet hen.

 

Ja, det er klart jeg bare skal have et enkelt kabel derop, men jeg vil ikke have tråsløs, eller ihvertfald ikke kun trådløs, der skal tråd i min PC, det er nu det bedste og mest stabile hvis man er lidt kræsen!
Jeg kan godt se det er lidt et svært spørgsmål... Jeg ved ikke hvor gammel mit hus er... det er vist skudt til omkring 30erne hvis jeg husker rigtig.... men der har været lavet en del om, og der er også tilbygget, men det er vist i den oprindelige del jeg vil op!
Jeg tror nok jeg nogenlunde kan få det passe med jeg kommer op i skuken, der er listeloft i underetagen, er det evt noget med man tager nogle bræder ned der og så borer hullet op under det, og så kan man passe til at ledningen kommer til at gå op bag loftet helt inde ved muren, og så over listeloftet render den så hen til hullet op til skunken (for man kan jo ikke bore helt ude ved væggen)

Lyder det helt dumt, og eller umuligt? er der en nemmere måde? loftet skal alligevel males kan jeg lige tilføje, så det vil ik ødelægge noget på den måde!
Inden jeg går igang med for meget skal jeg dog have chekket om det måske allerede er gjort, da der faktisk ligger noget netkabel nogle steder i skunken ovenpå, men ud over en dåse med et netstik i ved siden af routeren kan jeg ikke se hvordan det skulle forbindes med noget, så jeg tænker man måske kan køre et lille patch kabel fra router til det stik, og så sender det net op til overetagen, men jeg ved det ikke endnu, det ville dog være smart hvis det var sådan =)

 

Du skriver at du har noget netkabel i forvejen. Prøv at undersøge om det kan bruges ved, som du selv skriver, at tilslutte routeren i den ene ende og en computer i den anden ende.
 
Hvis du ikke kan bruge det kabel, der er der i forvejen, må du trække et nyt. Du kan sagtens bore et hul helt inde ved muren, når du kan bore op i skunken. Du gør det at du holder boret i ca. 45 grader ud fra væggen. Når huset er fra 30. er det sandsynligvis med træetageadskillelse. Du bør huske, at netværkskabel ikke bør bøjes skarpere end, at du kan have en tennisbold inde i bøjningen.


fase
Annonce
Ja jeg vil undersøge det netkabel der er inden jeg prøver noget!

Huset er købt af kreditfiorening, så man kan jo ikke spørge den tidligere ejer om sjove ting man finder, man må bare prøve! det er bare fordi nede fra hvor nettet kommer ind i huset kan man ikke se der går nogle kabler nogen steder hen, men så er der dog sådan et stik, hvis ikke kablet i skunken går dertil er det lidt et mysterie hvad det laver og hvor det går hen

 

Det kan jo også være et gammel telefon-kable, eller et antenne-kabel.

Prøv at tage et billede af begge ender på kablet, og lig dem herind, så kan vi svarer dig på, hvilket kabel/stik du har med at gøre.

 

Nej det er et net kabel, telefon kabel har ikke ligeså mange connectorer eller hvad det nu hedder.. ben... RJ45 stik! Kan godt være jeg ikke er meget gør det selv i huse endnu, men computere har jeg bygget selv længe =)

 

Du kan også bruge elnettet til at overføre netforbindelsen med så slipper du helt for at trække kabel. Se her:

http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/netvark-og-router/DHP307AV/d-link-powerline-av-network-kit-hvid

Det er ikke en anbefaling af den pågældende enhed, den er bare fundet tilfældigt for at vise dig ideen.
Det er godtnok kun 200 mbit, men det er fandme smart!

Det er et super alternativ til trådløs hvis det virker, især i et størrer hus hvor det kan knibe at signaler rækker ordentlig gennem etager og div rum... Vi har ihvertfald store problemer her i huset!

Men skal de mon side på samme gruppe for det virker...

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også