Sand i vandrør til bruser

I rørerne til vores bruser er der tilsyneladende en del sand. I hvert fald er jeg jævnligt nødt til at rense filteret til armaturet. Cirka hver 1-2 måneder.

Jeg har også haft en vvs'er til at se på det. Han opdagede at der ikke var opsat filter ved tilgangen til huset. Det ordnede han og skyllede rørerne igennem. Men der er åbenbart en del sand i systemet stadigvæk. Jeg har idag for søgt at "blæse" rørerne igennem, ved at afmontere armaturet og åbne for hovedhanen ( min kone stod klar med nogle håndklæder), men der kom ikke noget videre ud der.

Hvad foregår der?
Er det normalt?
Hvor længe skal jeg acceptere tilstanden?
Kan jeg gøre noget?

Jeg håber der er en eller anden forstandig sjæl, der kan hjælpe mig??
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan "nøjes" med at åbne og lukke langsomt for vandet - så mindsker du trykstød i dine rør (stor ændring i hastighed på vandflowet).

/Mulle

 

 

 

Ingen tvivl om at det er sand. Der er også lidt aflejringer, men det er ikke det der stopper filteret.

Filteret i køkkenet har samme problem( men lidt nemmere at rense).

Materiale?? Plastikrør monteret på metalrør.

VVB er 2 år gammel (skal den vedligeholdes - ups)
Det er umuligt at sige noget om din konkrete sag!

Det er ganske normalt at der samles rester i disse filtre, men hyppigheden hvormed du renser dem bør være langt mindre! Sørg for at rense dem ordentligt! Prøv evt at gøre som Mulle3 skriver, især når du har genetableret filtrene efter rensning og åbner for tilslutningen!

 Certificeret Statiker

Detber før set, at rørarbejde ude på linien, kan forårsage en del urenheder i brugsvandet. Måske har der været rørarbejde ude i vejen i nærheden af din bolig?

 

Annonce
Det her med at åbne langsomt har jeg ikke prøvet. Men kan det være det som er problemet, når problemet først kommer efter et stykke tid?
Der har ganske rigtigt været rørarbejde i nærheden. For et år siden! Men nu har jeg jo filter på tilgangen til husstanden, så det sand jeg har kommer ikke udefra. Ellers er filteret vel defekt.

Forøvrigt er det kun på varmtvandssiden problemet er. Og vi har fjernvarme som går igennem sådan en "varmeting". Det er måske her der har samlet sig sand som skal renset ud gennem tid?


Forøvrigt er det kun på varmtvandssiden problemet er. Og vi har fjernvarme som går igennem sådan en "varmeting". Det er måske her der har samlet sig sand som skal renset ud gennem tid?

Det er vel ikke tilfældigvis din  "varmeting" - gennemstrømningsvandvarmer, der trænger til afsyring, når det kun er  det varme vand, det drejer sig om? Det sand, du taler om, kunne være kalk.

 

 


fase
jeg tror også mest på at det er kalkaflejringer

 Certificeret Statiker

for hvær filter skift på hanerne er det en fordel at lade vandet løbe
på ful styrke i par minutter inden ny filter monteres på hanerne.!
på grund at modtanden i filterne. (perlator).
Det kan godt være jeg ikke kan huske hvad en varmeveksler hedder, men jeg kan godt se forskel på sand og kalk.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis