Sand i vandrør til bruser

I rørerne til vores bruser er der tilsyneladende en del sand. I hvert fald er jeg jævnligt nødt til at rense filteret til armaturet. Cirka hver 1-2 måneder.

Jeg har også haft en vvs'er til at se på det. Han opdagede at der ikke var opsat filter ved tilgangen til huset. Det ordnede han og skyllede rørerne igennem. Men der er åbenbart en del sand i systemet stadigvæk. Jeg har idag for søgt at "blæse" rørerne igennem, ved at afmontere armaturet og åbne for hovedhanen ( min kone stod klar med nogle håndklæder), men der kom ikke noget videre ud der.

Hvad foregår der?
Er det normalt?
Hvor længe skal jeg acceptere tilstanden?
Kan jeg gøre noget?

Jeg håber der er en eller anden forstandig sjæl, der kan hjælpe mig??
I rørerne til vores bruser er der tilsyneladende... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det prøvede jeg med bruseren denne gang - det gav et helvedes svineri. Men her skulle man så forvente at der kom sand og kalk ud, som der jo sidder i filteret. Det gjorde der ikke. Ikke ret meget ivhvertfald. Så jeg kan konkludere, at det er noget der akkumuleres langsomt.

Her er spørgsmålet så: Hvor meget tid skal/kan man forvente, at der går før systemet er tømt?
Jeg tvivler ikke på, at du kan se forskel på sand og kalk, selvom det har samme farve i et varmtvandsystem. Men hvis du har en gennemstrømningsvarmeveksler, kan den manglende gennemstrømning skyldes kalk i varmtvandssiden på din vandvarmer. Det har været sådan siden fjernvarmen blev installeret. Jeg tror vi bor i samme forsyningsområde ud fra  dit postnr.

fase
Det er da nemt at konstatere om det er sand eller kalk. Kom skidtet i eddike. Hvis det (eller langt hovedparten af det) forsvinder, så er det kalk.
Det er sand, ikke kalk.

Gennemstrømningen er normal efter rensning af filter.

Jeg giver op......
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis