Anlæg med to kedler

Hej alle sammen  

Jeg håber i kan hjælpe mig med at finde ud af hvad der er galt med mit anlæg.

Som tegningen viser, består anlægget af to sløjfer der burde kunne køre sammen.

Alle frem og retur rør er 1"

Den ene sløjfe er stokerfyret. Den varmer et mindre drivhus op. Opvarmningen foregår ved hjælp af nogle termostatventiler og nogle længder ¾” rør. For at sikre kedlens levetid er der sat en shuntventil op sammen med grundfoss pumpen.

Den anden sløjfe er oliefyret. Den varmer stuehuset op. Opvarmningen foregår ved hjælp af radiatorer og enkelte steder gulvvarme.

Hver især kører anlæggene upåklageligt, men når der åbnes for de to ventiler imellem sløjferne varmes huset ikke længere op og drivhusets rør bliver også lunkne (ca. 40 C). Det skal her til siges at det så er meningen at det kun er stokeren der skal køre. Oliefyrets pumpe lader jeg fortsat kører som booster da hus og drivhus tilsammen har et rimeligt stort rør anlæg.

Jeg har spekuleret på om der skal en ventil til ved oliefyrets pumpe så der kun er det flow som radiatorer og ¾” rør kræver.

Håber i kan hjælpe mig.


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken tegning?????

 

Skrevet af Cronic på 29 jan 2012 10:27
Princip skitse...

frem over syntes jeg egentlig at du skulle nøjes med at tænke sådan noget, især når du ikke kommer med noget brugbart indput.

Og fremover syntes jeg egentlig du skulle kontrolere om der virkelig er en tegning på din nystartede tråd, for hverken Uldal eller jeg kan se den.
Jeg sidder også og leder og leder og leder efter den princip-skitse. Jeg kan heller ikke finde den, så måske du lige skulle gribe i egen barm, før du angriber folk der kommer med en hentydning i form af en vits.

 

Annonce
Jeg beklager, er ny her inde og troede den var vedhæftet som link.


Hvorfor suger pumpen ved stoker fra bunden og ikke fra toppen?
Så får du jo ikke det varmeste vand ud i systemet.

Ud fra din princip tegning, ligner det at stokeren bruger sin kapacitet på at holde olie-fyret opvarmet, når du har olie fyrets pumpe kørende.
Så kommer vandet til at kører fra stoker-pumpen, igennem forsynings-ledningen, bliver suget ind i olie-fyret, trykkes af fyr-pumpen over til retur på stoker-fyret og shunten.
Tror du skal stoppe olie-fyrs pumpen, og helst lukke en ventil i loopet på olie-fyret.
Så kan det være at grundfoss pumpen ved stoker kan klare opgaven, og ellers må du give den en tand ekstra opad på ydelsen.

Er rørene imellem de to systemer lange? Er de isolerede? Ryger de igennem nogle kolde områder?

 

Jeg starter lige med at korrigere skitsen... det gik lidt for hurtigt 


Stoker pumpen suger selvfølgelig fra toppen.

Når stokeren kører er oliefyret slukket. Det varme vand løber godt nok igennem kedlen, og dermed varmer den op. 
Mit problem ligger i at systemet er rimeligt stort (100m 3/4" for stokeren alene) derfor startede jeg også oliefyrs pumpen op for at få cirkulation. Dette sker dog i midlertid ikke, hverken frem eller retur fra stokeren er varme.
Forsyningsrørene er 1" og rimeligt lange. Den del af dem der går imellem hus og drivhus er isoleret, men ellers er det bare sortjern for resten. Der er ikke langt fra drivhus til hus, så jeg kan stå og mærke på frem og retur blot fem meter fra kedlen.
Imorgen vil jeg prøve at slukke oliefyrs pumpen, men har ikke de store forhåbninger 

Lad mig endelig høre hvis i har flere forslag 


Selv efter korigeringen, suger olie-pumpen det varme vand fra stokeren over i olie-fyret, og bruger dermed kapaciteten af stokeren til at holde olie-kedlen varm.

Hvis du skal have det til at kører på én pumpe, så ville jeg få en VVS'er til at komme, så du kan få sat en større pumpe i parallel med grundfos pumpen på Stokeren, til at klare opgaven når olie-fyret skal være slukket.
Men det er ikke sikkert, at det er nødvendigt.
Godt nok siger du at der er ca. 100m rør, men det kan sagtens være at stoker-pumpen kan klarer dén opgave, uden de store problemer, bare der er lukket af for loopet igennem olie-fyret, for ellers bruger dé rør alt grundfoss pumpens kapacitet.

 

Jeg siger rigtig mange tak til jer alle, og beklager min newbee fejl i starten af tråden

Jeg tror at problemet bliver løst når gennemløbet igennem oliefyret stoppes. Både til og fra oliefyret er rørene varme, så som Steensen så fint påpeger så passere der nok for meget vand igennem den vej.

Jeg statser på en kuglehane og i yderste tilfælde en større pumpe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis