Undertråden kommer op på oversiden, og maskinen syr grimt

Jeg har for nylig købt købt en singer 7470 maskine, og jeg har store problemer med at få den til at sy pænt. (min viden er nok også begrænset, men jeg har efterhånden læst manualen tynd)

Jeg vil f.eks. lave nogle applikationer, og stryger stof sammen med vliesofix, altså er der tre lag stof på det tykkeste sted. Og det er alm bomuldslærred.

Jeg har prøvet forskellige nåle, alt fra 70-90, og ændret overtrådsspændingen begge veje, men lige lidt hjælper det. Undertråden kommer stadig op på stoffets overside og på undersiden er løs og løkker. Det ser meget grimt ud.
Bare når jeg prøver at sy med en alm lige sting, så kan man se undertråden på oversiden.

Giver det nogen mening ?

Jeg har også prøvet at skifte fod til hvad jeg mener kan være en satin fod, som der står i manualen er det man skal bruge når man skal applikere.

Håber virkelig der er en der har svaret på hvorfor maskinen syr så grimt. Synes ikke der var nogle problemer i starten, men nu er det da helt af h til.

Og jeg kan ikke lige smutte ned i en forretning med den da den er købt i USA
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er to mulighedder og kun de to !
Enten er din trådspændning på spolehuset alt for løs, eller du sætter spole og tråd forkert i skytten / spolehuset.
Ved aplikation skal overspændningen max stå på 3 og du skal bruge en 80 nål når det er bomuld
På skytten / spolehuset sidder der en lille bladfjeder som tråden skal ind under, denne fjeder holdes nede og kan ændres i spændning ved hjælp af den lille skrue den er monteret med. Men det er altså kvarte drejninger der er tale om.
Når du bliver lidt mere øvet kan du tjekke trådspændningen ved at holde i tråden og så give et lille nøk, så må tråden max løbe 2 cm. ud. Der skal skytten / spolehuset hænge frit i tråden for at lave den lille øvelse.

Ps. selvom din maskine er købt i USA. kan en hvilken som helst symaskine forhandler lave den, Singer er et Tysk produkt.
Jeg kan ikke sætte spolen forkert i. Det er et vandret spolehus, og der er en fin tegning af hvordan den skal sidde, og maskinen henter automatisk undertråden op når jeg har sat en ny spole i.
Jeg har hele tiden haft i tankerne at det måtte være noget at gøre med undertrådspændingen, selvom der står flere steder i manualen at jeg absolut ikke behøver at pille ved den, da den er indstillet. Jeg må nok bare få en med større viden end jeg, til at se på den.

Vil du mene at undertrådspændingen skal indstilles hver gang jeg syr i forskelligt stof?
Nej undertråde spændes en gang for alle, men det sker at fjedren efterhånden bliver lidt slap ( om et par år), og så skal den lige stilles igen. Det må være muligt at få skytten / spolehuset op. Ellers står du skidt når der skal renses for fnuller.
Jeg har haft sådan en ny Singer for en 15 år siden, med det var da noget værre skrammel, jeg sled den op på under et år.
Og hvordan gik det så, fik du rettet fejlen ?
Hmm tja altså jeg tog en syprøve med på i en sybutik og der kunne hun godt se at det så underligt ud, men mente at det dels var stoffet men også at jeg syede for tæt, og hun anbefalede mig at sy to gange alm zig zag i stedet for en tæt applikations som. Jeg er ikke helt tilfreds med at skulle sy to gange og resultatet bliver ikke som man ser på f.eks. færdigkøbt tøj, så jeg må nok bare prøve mig frem
Annonce
Det var da også et ukvalificeret råd du fik der, for selvfølgelig skal din maskine kunne sy med tæt zig zag. Desværre bor du for langt væk til at jeg kunne hjælpe dig
Men du kan prøve et lille trick jeg har brugt når jeg aplikerede vægtæpper / billeder, du skal have brunt papir på undersiden af det du arbejder med. Når du har gjort arbejdet helt færdigt fjerner du det overskydende papir. Pergament papir kan også bruges men det brune indpaknings papir er bedst.
Og så kan det altså godt lade sig gøre at have to tråde i nålen hvis du bruger en 80 nål, så er din maskine udstyret til at kunne have to trådruller siddende må du prøve dig frem.

Og så er det færdig købte tøj ikke syet med en zig zag maskine, men med det der hedder en flatloock hvor der kan være helt op til 8 ruller tråd 6 nåle og et specielt skytte system hvor tråden fra rullerne går igennem. Der er ikke skytter i maskinen men det arbejde udføres af gribersystemet.
Det vil jeg prøve !
Foreløbig tak for svaret :-) Jeg vender tilbage i løbet af weekenden når jeg har fået det afprøvet.
Skylder lige at sige DET VIRKER :-) Tak ! :-)
Det glæder mig at jeg kunne hjælpe
Det er mit fagområde, Beklædnings Håndværker, det der førhen hed Dameskrædder.
Hej
Før jeg læste dit sidste indlæg her, har jeg altid undret mig over hvad f-- sådan en "håndværker" vidste om syning m.m. 

Mange "håndværker" Hilsner   Polobjørn (selv "håndværker" "Dr. Auto-EL")

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis