Culottesteg - hvordan Lav-Det-Selv 3049 31-03-2000 17:04 Hej jeg skal lave en culottesteg og vil høre om der er nogen der ligger inde med den absolut bedste og møreste måde at tilberede sådan et stykke kød på. /Johnny 4 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 31-03-2000 17:04 Det vigtigste redskab, som ikke kan erstatte selv den mest erfarnestegsteger (dejligt ord), er stegetermometeret.Culotten ridses på kryds og tværs på fedtkanten (få en steg der svarer letigen når du trykker på den (bare tryk løs i supermarkedet/slagteren), og somhar en pæn fedtkant), men ikke helt ned i kødet, så dør stegen. Put godt medsalt og peber på begge sider, og tag en mængde hvidløg efter smag, skær demi skiver og put dem ned i ridserne i stegen. Put stegen (medstegetermometerspidsen centralt placeret) på en rist med en bradepandeunder, og put den i ovnen ved 225 grader. Lad den hygge sig et kvarter. Hældderefter en halv kop vand i bradepanden, og skru ned på 170 grader. En2-kilos culotte skal derefter have noget i stil med 30-40 minutter, men deter meget forskelligt. Hvis stegen skal være, som en oksesteg skal være (pæntrød, men ikke rå), skal termometeret vise 62-63 grader. Tag stegen ud, oglad den hvile utildækket (jeg gentager: utildækket) 25-30 minutter. Enculotte skæres på tværs begyndende fra den spidse ende. Når du når midten afstegen, skal du vende kniven 90 grader, og resten af stegen skæres ud.Til en oksesteg bør serveres broccoli, ærter og/eller grønne bønner, ogmåske en gang råstegte kartofler. Personligt synes jeg det er på grænsen tilblasfemi at benytte sauce.Jeg kan forresten anbefale tyndstegsfilet, som jeg synes har en lidt bedresmag end culotten, og så er det ikke så let at skære forkert.God fordøjelse!Med venlig hilsen, Morten Wartou Oksenørd
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 31-03-2000 17:04 Jeg kan i det store hele tilslutte mig mortens indlæg, blot syntes jeg deter forkert at sætte stegetermometret i fra starten du får let en eller 2grimme skiver det hvor det er stukket ned. Jeg vil hellere foreslå at dustikke termometret i når du tror stegen er færdig. Efter ca 30 min.Hvis du er i tvivl om du skære stegen rigtigt ud kan du se om de skære medeller over kød fiberene i kødet. du skal skære på tværs ellers bliver stegensom sålelæder.HilsenButch
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 31-03-2000 17:04 Hej Johnny. Skal det lige være culottesteg ? Jeg har en fantastisk opskrift på Roastbeef stegt som vildt. Let og lave, med super lækker sauce og har altid været en stor succes for mig, når jeg har holdt selskab. Serveres med alm. hvide kartofler, grøn salat og "Waldorff-salat" lavet på den lette og fedtfattige måde. Hvis du er interesseret, så får du opskriften. Venlig hilsenJeannie
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 31-03-2000 17:05 Metoden slavisk efterprøvet med perfekt resultat!vh/Torben