HJÆLP! Min Puch Maxi K vil ikke starte

Hej LDS forum!  

Min far og jeg købte for 3-4 måneders tid siden en Puch Maxi K på dba. 
Den første dag virkede den rigtig godt, og startede på 1-2 jog, men den fik somme tider problemer med at komme op i omdrejninger, fordi chokeren hoppede op, men man skulle bare trykke den ned, og så kørte den fint igen. Den er standard og kører ca 30 km/t. 
Men dagen efter, hvor jeg ville ud og prøve at starte den, ville den INGEN ting, jeg kunne bare jogge og jogge uden der skete noget, men efter 10 minutters tid fik jeg den igang, og fungerede som dagen før. (Det skal lige siges at når den har været varm, og har kørt lidt, starter den efter 30 sekunders tid, hvis den har stået stille i et par timer - skal lige siges))
Dagen efter, ville min far prøve at køre på arbejde på den (8 km hver vej) og han brugte de 10 minutter (måske 200 jog) hver gang for at kunne komme afsted. 
Vi kørte på den et par gange, og så tog vi den til en mekaniker fordi vi gerne ville have den til at fungere optimalt (Scooter mekaniker, ikke knallerter) men han vidste ikke så meget om det, så han skilte den lidt ad osv, og så borede han 4 huller nede i bunden af udstødningen, men det blev den bare dårligere af, og nu har den meget svært ved at komme op i omdrejninger, og den tager ligeså lang tid om at starte. Den var blevet dårligere, for 700 kr. ja tak... Mekninkeren kunne kun sige at han tror at problemet er at motoren suger "falsk" luft ind et sted, så der kommer for meget luft ind.
Men så ville jeg prøve at finde ud af det selv, så jeg læste en hel masse (bla her på LDS) og så her den anden dag, fik jeg selv monteret en ny dyse. Det hjalp ikke. Så satte jeg nyt tændrør på idag, og den vil stadig ikke starte med det samme. har også stillet lidt på tomgangen, men det har heller ikke hjupet.

Jeg vil utrolig gerne have et råd til: Hvordan får jeg den til at køre ordenligt? Chokeren hopper op hele tiden, så den ikke vil komme op i omdrejninger og man skal nærmest holde den inde før den vil køre.
Hvordan kan jeg gøre noget for at få den til at starte hurtigere? 

Jeg siger på forhånd 1000 tak!  jeg er så glad for den knallert, og mit største ønske er at få den til at køre godt 

Mvh Frederik juel martinsen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der skal trædes mere end 5-6 gange, før den starter så er der noget galt.

Er tændrøret vådt, når du har forsøgt at starte?

Er der gnist på tændrøret?

Er der kompresition på motoren (er der god modstand når du træder på kickstarteren)

men lidt svært at svare på, det var nemmere i real life.
mvh jens

Dav je_ns, tak for svaret!
tændrøret er en lille smugle fugtigt men ikke direkte vådt 
Det giver en fin lille blå gnist 
Det med kompressision.. det ed jeg faktisk ikke, for jeg har ikke rigtig noget at sammenligne med, men tror det er okay 
hvis den ikke kan gå op i omdrejninger så for den ikke benzin nok.
benzinskruen den skal stå ca 1/3.4 del ud. efter den er skruet i bund.
sådan du kan lige mærke modstand.
med forsigtighed.

chokeren den bruges til koldstart og under opvarmning.
de scooter mekaniker de er ikke oplæret til knallerter.
men kun til scooterer.
og lyder underligt at de har boret op i bunden af ustødning.
ellers køb en ny udstødnings rør det er vel ikke på "fløjten"
han har boret i den.

"fløjten" er den indsat i udstøning. der holdes med en møtrik.
på gevindstangen. demper støjen.

med mindre at de har haft puch maxi i ungdommen.
jeg har selv haft en puch monza. (madkasse modellen) årgang 1983.
og køret en del gange på puch maxi.

prøv at rense hele "brændstof systemmet"
lige fra tanken til hoved dysen i kaburatoren
(skille den ad for at rense hele kaburator)

og benzinfilteret i tanken.
og luftlilter.
så skulle gerne køre godt.

Udstødningsrøret og lydpotten skal brændes godt og grundigt så den blver helt ren, skil potten ad og brænd piben  ,men pas på den er lavet af aluminium som pludselig kan smelte , det er noget der ryger godt.
Rens luftfilteret og strålespidsen som hvis jeg husker rigtigt sidder i bunden i af kaburatoren under et bunddæksel.
Udskift evt. tændhætten da der sidder noget der skærmer mod radiostøj (lovpligtigt)
men som med tiden kan hæmme tændingen.

elektriker fra jævnstrømmens tid
Hej hans2.hansen, tusind tak for svaret! 
Det er virkelig brugbart, så går bare i gang 
Men jo, han har boret 4 huller i fløjten. så prøver det hele du har fortalt, og hvis det ikke virker, vil jeg skaffe et nyt udstødningsrør 
Puch monza er også super fed! 
Igen tak for svaret! 
Mvh frederik martinsen
Annonce
Mange tak for svaret!
Det vil jeg helt klart prøve  skal det brændes med ild? altså kan en ukrudtsbrænder bruges, eller skal jeg bruge noget rigtig smedværktøj? 

Tak igen! 
mvh frederik martinsen

Ja en ukrudtsbrænder er rigeligt.
Du kan også banke fløjten ud, og rengøre den med skraber.
Men sidder der sod i selve udstødningsrøret, skal det også væk, husk også at rense udstødningshullet ind til stemplet.

mvh jens
udblæsporten den renses efter cylinderen er afmonteret.
hvis udtødningen er afmonteret og cylinder er med så tag lige topstykket med
til sodrensning.
eller lad den side på motorblokken og lukke udblæsporten med
stemplet så du kan se den i porten (stempelskørt" under stempel ringende).!

okay.

da han borede fir huller i "fløjten" det er for at den kan komme
af med "skidtet" (nemmere få røgen ud) men så mister man trykket.
i udstødningen som han en trampolin effekt (at trykke uforbrænte olie benzin
blandin til bage i cylinderen inden stemplet lukker for udblæsporten).
i kompressionslaget.! sammentidtigt suger ny "gasblanding" ind i krumtaphuset.
Igen tak for svarene alle sammen!!!
Fik gammel en kammerat ned og kigge på den, og han sagde at jeg skullle skifte luftfilter. det gjorde jeg så, og nu kør den bare som den skal
Luftfilteret var helt utæt og ubrugeligt, så det var selvfølgelig derfor
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis