Ventilator fugt/tidsstyret

Hej,

Jeg har sat en ventilator op på badeværelset, som er både fugt- og tidsstyret. Jeg har pillet en gammel ventilator ned og til den var tre ledere. En fast fase, en nul og en der tænder med kontakten til lyset (tændledning?).

Når jeg har monteret lederne som efter vejledningen til ventilatoren (fast fast til L - tændledning til TL og nul til N) kører den konstant selvom jeg har slukket lyset. Jeg har stillet tiden til minimum som er 2 minutter og fugtføleren så den burde slukke efter de 2 minutter.

Jeg målte så på faserne, og jeg kan se, at der jo konstant er 220V på den faste fase, men på tændledningen(?) er der 220V når lyset er tændt, men når jeg slukker lyset viser den ca 173V!??!? Det undrer mig, og jeg tænker om det kan være derfor, at ventilatoren ikke opfatter at lyset slukkes?

Jeg har dog prøvet at fjerne den faste fase og så kun sat tændledningen til L (og nul til N), og så tænder og slukker ventilatoren fint og som forventet med lyset.

For mig virker det underligt at der er så høj spænding på tændledningen når lyset er slukket - eller er det bare mig?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er pga. din nul-leder har en stor last, fra samme fase hele tiden, hvorfor den er så langt fra 0V som den er.
Hvis dine belysnings-punkter var fordelt mere over de 3 faser, frem for 1 fase, kan det være du vil opnå en lavere nul-spænding.

Har du prøvet at bygge om på TL og L, det hænder af og til, der bliver byttet om på de to banditter i produktionerne.

 

Hej.
Har samme problem med mn Duka EL 800 TH.

jeg har også prøvet at sætte tændledningen til L (og nul til N), og så tænder og slukker ventilatoren fint og som forventet med lyset, men når den er tilsluttet SL virker den slet ikke.
hvis jeg sætter fasen (fast) fast til L - tændledning til SL og nul til N kører ventilator konstant

//W
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis