Lys i badeværelse - antal og type?

Hej

Er igang med at projektere et nyt badeværelse, og er i den forbindelse i tvivl om antal loftsspot, samt typen af disse.

Her kan ses skitser af projektet: http://bad.windwind.dk/#1.0

- Hvor mange loftsspot vil I anbefale?
- Hvilken type spot vil I anbefale?
- Er LED gode nok nu?

Tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er smag og behag, Du kan finde mange fede lamper. Jeg ville foretrække dæmpbare indbygnings lamper

Måske kunne du prøve at sætte 4 MR11 indbygnings spot over bordet, eller hægne nogle små pendler derover, 4 stk AR111 i rummet til general belysning, og en AR111 12V i badet. Hvis det er fordelt over flere tændinger/lysdæmpere, kunne det blive lidt mere spændende end at plastre det hele til med GU10 spot.

Idag er det helt sikkert led der bliver brugt istedet for halogen, de giver et godt lys, og så sparer du penge på strøm da de bruger 80% mindre. De koster lidt mere, men det er tjent ind hurtigt.

http://www.lightnmore.dk

Led belysning til erhverv og private

Nu er et badeværelse ikke det mest oplagte sted at bruge LEDs for at spare penge. Lyset er i gennemsnit ikke tændt ret langt tid om dagen i et badeværelse og derfor vil det tage meget lang tid at tjene LEDs ind med de nuværende priser på LEDs!

Så på dette punkt er jeg meget uenig med Lightmore om "De koster lidt mere, men det er tjent ind hurtigt". En god LED pære koster ikke LIDT mere, den koster MEGET mere end halogen.

Har selv 16 stk 10W pin-halogen pærer i stjernehimmel i badeværelse og 3 stk. 50W halogen spot over bordet. Ialt altså 310 W når lyset tændes i badeværelsen - et voldsomt forbrug. Men en udskiftning til LEDs ville tage rigtig mange år at tjene ind, idet lyset i badeværelset ikke er tændt ret meget om dagen. Husstand 2 voksne og en voksen datter.

Med de nuværende priser på gode LEDs skal en halogen desværre være tændt meget lang tid pr. dag før det kan betale sig at udskifte. Desværre, for jeg ville meget hellere bruge LEDs.

Har udskiftet halogen i datters værelse til LEDs da hun brænder lys stort set døgnet rundt -sådan er de jo, de teenagere, så de 4 LEDs a kr. 179 pr. styk er nok tjent ind om 3-4 år, hvis de ikke fiser af inden. De har en teoretisk levetid på 50.000 timer, men LEDs er jo så nye, at ingen har nået at kunne bekræfte dette.

Med hensyn til LED i badeværelset skal du være opmærksom på, at de ikke giver lys i hele farvespektret, men kun stykkevis. Altså det blander nogle farver til noget der opfattes som hvidt lys. Det samme gølder for sparepærer. En glødelampe, herunder halogen, giver sit lys i hele farvespektret.
Det har betydning når fruerne skal lægge make up og sætte farverne sammen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for jeres gode kommentarer og idéer indtil nu.

Er der nogen bud på antal, styrke og placering af spots, hvad enten det måtte være LED eller halogen?
Jeg ville smide 5 spots til generel belysning, 1 i bruse-nischen, og 4 til generel belysning i rummet, jævnt fordelt, og så 2-3 styk over spejlet, til damernes krigsmalings tider.
Alle sammen på 15-20W skulle være nok.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis