Problemer med træpillefyr Ecoteck Lisa

Jeg har en pillebrændeovn mærke Ecoteck, Lisa. 
Det har virket fint de 3 år jeg har kørt med det. Her for 2 måneder siden fik min overbo (og mig) vandskade da hans vandvarmer gik læk. efterfølgende har vi så haft affugtere oppe, og i den forbindelse sagde skorstensfejeren (som min overbo kontaktede da hans brændeovn ikke kunne starte op) at de affugtere vi havde, sugede så meget vakuum at skorstenen nærmest var lukket på grund af alt den luft de sugede udefra. Nu er de så taget ned, og nu gider min pillebrændeovn ikke at tænde op. Jeg har haft alt af og støvsuge den over det hele, haft afgangsrør ind til skorstenen nede ag rense,  men den gider ikke lave flamme. Den laver flamme i 2-5 minutter, og så slukker den stille og roligt igen. Jeg har prøvet alle indstillinger, men intet hjælper.

Jeg håber nogen derude kan hjælpe mig, da det er ved at være rimeligt koldt snart.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt skal en skorsten varmes op, før man får optimalt træk gennem, men det er måske ikke problemet hos dig. Du skal have fuld blæs og starte op med en håndfuld optændingsklodser til grillen, manuelt antændte. Derefter piller. Den skorsten skal have godt med varme for at trække. Hvis affugterne virkelig kan hive luft gennem skorstenen, må jeres lejligheder da se frygteligt ud? Sod overalt? Jeg er selv udsat for, at brændeovnen oser og går ud, hvis jeg tænder emhætten i køkkenet, så sarte er de overfor vacuum.

 

Nej, de opbevares jo normalt i uopvarmede lagerhaller.
Ja, men der er de vakuumparket? Jeg mener når de har ligget i min træpilleovn i stuen et par måneder uden varme. Jeg kan se på mine vinduer der er lidt dug/fugt i kanterne. Det er ikke det der kan være galt?
Normalt skal der bare lidt gløder til, så starter det fint op, går det ligefrem ud igen, selvom blæseren kører, så er der noget helt galt, og tror ikke det er dårligt træk der er årsagen til det, med blæseren på, vil der jo hurtigt blive skabt træk i skorstenen.

Tænder du op med tændblokke, aviser eller olie... ?
Annonce
Nu forstår jeg bedre, at du har optændingsproblemer. Hvis du har piller liggende uemballeret gennem længere tid - også når det er indendørs, vil de suge fugt. Enten må du tømme tanken og hælde friske piller eller hælde rapsolie i og gennemmixe tanken. Al den fugtige luft fra skorstenen er trukket baglæns til ovnen.

 

Nej, jeg tænder ikke op med noget. Jeg tror jeg vil tømme beholderen og hælde friske piller i.
Umiddelbart så burde tanken være så tæt at dette ikke sker.
Som trådestarter skriver, kommer der jo flammer først. Så det kan næppe være pillerne der er problemet.

Tøm tanken og støvsug smuld op fra dit snegler rør, det kan godt være "klisteret" fast til røret pga. alt det fugt og derfor føder sneglen ikke den mængde som den skal. Hvilket resultere i at den går ud igen.

Mvh Thomas Hansen

El tænren udtørrer de forrestepiler og antænder. Hvis der er en smule fugtIg smuld og klamme piller, har vi balladen

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis