Kan ikke få tempraturen op efter ferien

Hejsa

Vi har ret nyt naturgasfyr (Vaillant EcoTec 126). Tog på ferie for 3 uger siden og skruede ned på 1 på alle radiatorer og satte temperaturen på fyret ned omkring de 35. Huset var naturligvis ret koldt da jeg kom hjem (omkring 16 grader). 

Jeg skruede nu op for radiatorerne og satte temperaturen på fyret op på 65 grader. Den varmede fint op indtil den nåede omkring 47 grader, men siden da sker der ikke det store. Fyret brænder konstant (i nu godt 40 timer), men temperaturen stiger ikke yderligere. 

Info:
  • vi bruger kun den ene streng i fyret = går både til varmen i radiatorerne og brugsvandet
  • jeg har prøvet at lufte ud i radiatorerne, men der er ikke noget luft i
  • fyret står med 1,6 bar og de ændres ikke = tyder ikke på nogle utætheder mv.
  • har prøvet at slukke og tænde for fyret
  • fyret viser ingen fejlmeddelelser
  • der er ikke sommer/vinterdrift på fyret, så kan næppe være noget der

Nogle ideer til hvad der kan være galt inden jeg ringer til VVS-manden?

PFT
Laur


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvis du har varme på radiatorerne, må det være fyret det er galt
med, kan være termostaten i fyret "hænger" måske det kan hjælpe
at motionere  den lidt ? Men jeg vil sige det er en fyrmand du skal
have fat i og ikke en vvs mand.

Hilsen Jan
Det lyder lidt som det problem jeg havde i et lejet hus: For lidt vand på fyret.

Tjek efter om du ikke kan fylde efter på vand-systemet i fyret, og så måske kunne øge hastigheden på din cirkulations pumpe for en periode.

men husk det tager ret lang tid at få varmet hele huset 15 grader op. Der er mange kg faste materialer.

 

Hvor stor er din varmvand beholder?
Stiger kedeltemp. eller er den stationær?
40timer er lang tid for et fyr at køre på fuld drøn, er du sikker på at fyret ikke er "droslet ned"
Prøv at skrue ned for alle rediatorene og se om kedeltemp. stiger. For så fungere fyret fint og har bare svært ved at følge med, efter du har sænker temp. i huset.
Har du prøvet at sætte fyret op til 75 eks?

it is better to burn out than to fade away
Det er kun et gæt men det lyder umidelbart som om tre vejs ventilen i din kedel har sat sig.

Men der dog også et par andre ting du kan tjekke.

1. Tjek om der luft i pumpehuset
2. Tjek om din beholderføler sider helt i toppen af din beholder 
3. Tjek om der er fuldt flow i dit anlæg
4. Når din kedel har været "droslet" i lang tid kan der samle sig en del skidt i rørsystemet så tjek om der er snavs i din snavssamler 
5. Tjek kedeltermostaten
Kontroller om der er en termostat der har sat sig .. det har jeg prøvet ..
Tak for indspark. Det var aftrækket, der i sin tid var lavet forkert = der er et knæk på den, men det sad skævt, så det havde lavet sin egen vandlås...... det ufede var så at det sad inde i væggen, så der er lidt gipsarbejde der skal laves nu :-(
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis