Tapet - undertapet

Hej igen - har rettet en væg i vort ældre hus, en længere affære. Men den er stadig lidt ujævn og bliver aldrig helt 100% jævn uanset hvordan jeg end vender og drejer det. Det er planen at denne væg skal tapetseres, og så er det jeg tænker på om der ikke findes en form for undertapet som optager de værste ujævnheder væggen har - og hvorpå man så kan lægge det rigtige tapet? Eller skal jeg blot satse på at lægge et lag filt og så lægge tapetet ovenpå det?

Venlig hilsen,

Anders K.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I rigtigt "gamle dage" brugte man avis papir på væggene før der kom tapet på. Om det så var for at rette væggen ved jeg ikke. Men hvad er der galt i at have lidt skæve vægge, det er da ganske naturligt i gamle huse.
Er det en tapet med struktur eller savsmuld ville jeg ikke sætte noget under.
Er det modernet glat tapet bliver det pænest med en kraftig grundtapet, ikke den store udskrivning ( ca 40.- rullen )
men noget ekstre arbejde er det da.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tror det var det navn jeg ledte efter - grundtapet. Jep, det er glat tapet, så flimmer vil være lidt svært at glatte ud uden en lille grund under. Det vil jeg søge efter - tak for tippet!


Venlig hilsen,

Anders K.

Hvis det er meget ujævnt kan du forsøge dig med "Problemløseren"

http://efarvehandel.dk/index.php?/Problemloservav/Problemloseren-Juvita-original/flypage.tpl.html?pop=0
Hvordan er det den der "problemløser" virker? Og nogle der har erfaring med den?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nej, ingen erfaring. Som jeg har forstået det, er det bare en tyk filt. Der er en del tråde om det her inde, hvor der er konkrete erfaringer. Søg efter "problemløser".

Selv ville jeg nok bare køre en gang rullespartel over vægen og slibe, men kunne fornemme på spørger, at han havde opgivet at spartle mere på vægen.
Problemløseren er en god mulighed hvis du er meget erfaren med at sætte vægbeklædning op - for den er svær at styre. Den udjævner ikke en skæv væg som sådan - mere hvis underlaget har en masse rester - fx. af savsmuldstapet eller fra glasvæv.
Vælg en tapet med et relativt lille mønster - det vil visuelt minimere skævheden i væggen. Og gerne en med et mønster hvor du vil kunne leve med at mønsteret måske ikke passer over det hele, pga. skævhederne.

Held og lykke :-)
Alt efter hvilke skævheder du snakker om, kan du da gå igang med en stor omgang spartling efterfulgt af slibning.

Problemløseren er noget kraftigt tapet, der gør at f.eks. et støm-hoved kommer til at fremstå som "et bjerg" frem for en lille prik på din væg, eller hvis du har en meget ujævn overflade fra f.eks. dårlig spartling, så kan den gå ind og udjævne disse ujævnheder.

Men at få din væg til at blive 100% i lod,frem for at stå i 45° vinkel (overdrivelse fremmer forståelsen), det har den intet med at gøre.

 

Vi har flere gange haft rigtig god erfaring med at tapesere med gulvpap før vi tapesere med det rigtige tapet.

Med gulvpap mener jeg det pap håndværkere bruger til at dække af med (det er gråt og MEGET kraftigt) det suger rigtig meget tapetklister og skal trække i min. 10 min, men det tørre fundstændig lige op uanset hvor ujævn din væg måtte være - det har virket fantastisk for os på selv MEGET skæve og jævne vægge.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Har aldrig prøvet det på væg, men kunne godt forestille mig det var godt som grundpapir Har selv brugt det til at spænde ud på plader (gøre det vådt, lime det på en plade) og brugt som malerlærred og det er det perfekt til.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også