Bor..Hvilken type??

Jeg skal bore en hel del 5mm huller ( ca 80 stk) i galvaniseret stål..

I min naivitet prøvede jeg at tilegne mig lidt forhåndsviden på Nettet..

Men det blev jeg sgu ikke meget klogere af..tværtimod..nu er jeg komplet forvirret..

Der findes Carbon bor med guldbelægning på..der findes et utal af vinkler på borspidsen..og nogle med spidser på for at holde kursen...

Og for lissom at gøre forvirringen total..der findes Gudhjælpemig osse bor som er valset..og der findes nogle som er slebne....

Jammen hva ska jeg dog gøre ved alle de valgmuligheder??

HJÆLP mig lige lidt på vej i "bor-junglen"...for jeg er bare en stakkels uvidende amatør...!!


PS..og når jeg nu alligevel "borer" i emnet..
Hva ska jeg så ha til at bore i egetræ med..

Lur mig om der ikke osse er stor forskel på træbor....
 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver galvaniseret stål , mener du ikke jern?? hvis det er jern brug et ganske alm. metalbor , men hvis det er rustfrit stål så bliver det mere besværligt da borerne meget hurtigt bliver slidt......

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Det der er vigtigt, er at du sørger for afkøling af dit bor, og ikke bare borer 80 huller på stribe.
Hvis du skal dét, så skal du køle boret med enten bore-fedt, bore-olie eller køle-vand beregnet til metal-bearbejdning.

Til træ kan du også godt bruge stål-bor, men du kan ikke bruge træ-bor til stål.

Et meget spidst bord, er beregnet til at bore i bløde metaller så som messing, kobber, zink, bly etc.
et "fladt" bord er til alm. stål, jern, støbe-jern og rustfast stål.

Husk, når du har boret i galvaniseret stål. mister det rust-beskyttelsen på kanten af hullet.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis