rema1000 i baghaven vil bygge tættere på skel

Hejsa,

Jeg søger lidt råd omkring hvordan jeg skal forholde mig og hvad jeg kan kræve i forbindelse med at rema1000 har købt den grund der ligger op mod min baghave.
De er allerede beliggende på den grund der er nabo til denne grund.

Idag blev jeg kontaktet da de ønsker at forlænge bygningen ud på den nye grund, men da udstykningerne er lidt kurrente, vil bygningen komme til at ligge 0,5 - 1.5 meter fra skel. der er tale om et stykke på 20 m+.

For at være ærlig er det ikke lige min ønskesituation at nabogrunden der indeholder en 70 år gammel velfriseret have bliver lavet til en kæmpe rema1000, og derudover blev de nød til at fjerne den fine gamle tjørnehæk.

Hvad kan jeg egentligt forvente og forlange at få i / som kompensation for dette? har de nogen mulighed for at bygge selvom jeg siger nej? altså kan min beslutning overtrumfes?
Skal jeg tage fat i en advokat ?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor spørger du ikke i kommunens byggesagsafdeling? Det koster i modsætning til en advokat formentlig ingenting.

fase
de kan vel kun fortælle mig om det overholder lokalplaner og reglementer, hvilket jeg ved det ikke gør. Der kommer en person fra entreprenørselskabet hjem til mig torsdag aften i næste uge og forklarer, det ville de jo kun gøre når de ved der er noget der ikke er helt som det skal være. Jeg vil bare gerne vide hvad jeg har at skyde med.
Der er sikkert nogen herinde med nogle gode råd eller ideer, du mister jo måske (sikkert..) værdi ved et evt. salg.. Mistet herlighedsværdi, udsigt, støj gener ved varer afleveringer osv osv. Det er bare om at bygge en god lang liste op og sørge for at de svarer konkret og skriftligt på alle dine spørgsmål. Så de ikke løber fra mundtlige udsagn senere hen.

Kender desværre ikke reglerne, men jeg ville også sikre mig på alle tænkelige måder.

I am so full of it.....

Du finder din lokalplan frem og læser på lektierne.
Endvidere tager du fat i Kommunen og beder dem om at få at vide, hvad der er tinglyst og hvilke dispensationer der er giver i området. Så har du en ide om, hvad Rema 1000 kan forvente at få tilladelse til.

Når entreponøren kommer så lytter du til, hvad han siger, men du svarer ikke på, hvad du vil gå med til, og du skriver ikke under på noget. Du skal ikke hverken spørge om eller svare på evt tilbud om kompensation.
Sørg for at få alt tilgængeligt materiale på skrift.

Nu har du et grundlag for at vurdere, hvad de vil, og hvor lokalplanen kommer på tværs af deres planer.
Ligger deres planer indenfor lokalplanen kan du ikke gøre noget.
Kommer lokalplanen på tværs skal du finde ud af, hvad det betyder for din ejendom -en mægler kan fortælle, hvad værdiforringelsen vil blive som følge af overskridelserne- og hvordan du vil takle sagen derfra.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Rema 1000 er også igang med et byggeri her i sognet, og har til den ende købt haven til en gård. Jeg må nok sige at de går endog meget tæt på stuehuset og naboejendommen, meget tæt endda.
Dem der har solgt, er nok indforstået og ligeglade, da de ikke bor på ejd. selv, men til den anden side ser det noget voldsomt ud. Det er muligt det er lettere at få dispensationer til sådant almentvældet gavnende projekter?
Vi er selvfølgelig meget tilfredse med, at vi får en sådan butik her i vores udkantsområde

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
mange super gode svar, tak for det

ktm > ja jeg handler selv i rema hver dag så den er lidt tveægget.

jeg har nu haft kontakt til teknisk forvaltning, de har ingen byggesag liggende, så intet ligger åbenbart fast endnu.

Har ved visuel inspektion set at de ikke bare kommer til at ligge snert til skel, men muren kommer til at ligge lige i skel, og udhænget vil jeg vurdere kommer til at være på min side af skel.... to be continiued.
Ingen grund til vægelsind. Da FDB, nu COOP, for 15-20 år siden overtog IRMA græd de gamle madammer snot i spande over at slemme FDB overtog hyggelige IRMA.
I den anledning sagde Dan Turell de befriende ord:
IRMA rimer på FIRMA.
Et firma er noget man har for at tjene penge, og det er der ikke noget galt i.
Man skal bare ikke kalde det at man varetager lille fru Jensens interesser.
Citeret frit fra hukommelsen.

Der er masser af steder du kan handle i Ålborg, så lad vægelsindet hvile i denne sag.
Reme 1000 har ikke lave priser for din skyld, men for at lokke folk indenfor, så de kan tjene penge.
Det er den interesse de varetager.
Du skal rane nogle gryn tilbage til dig selv, hvis de forringer værdien af dine besiddelser, og du kan komme til det.

Undskyld min brutale udlægning af teksten om markedsøkonomi her ved nattetide.

Jeg glæder mig til at følge med i sagen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis byggeriet ikke kan opføres uden at de overskrider bygningsreglementets krav om afstand til nabo skel, så er de nød til at få afstanden i orden.

De kan enten købe jorden på din ejendom, og derved få mere plads. Det vil også kræve at der bliver foretaget en matrikulær omlægning. Ved tilkøbet af nabogrunden vil kommunen sandsynligvis også kræve en sammenlægning af de to matrikler hvis deres nye udvidelse er sammenbygget med den eksisterede bygning.

De kan også forsøge at overtale dig til at der tinglyses et byggeretsligt skel, så du i praksis får en indskrænket bygge/brugsret på det tinglyste areal. Du har dog stadig din have intakt.

Mvh.

René

Endelig kan de da også få dispensation fra reglerne fra kommunen, og dette plejer disse at være gode til at give, selv om der er nok så mange indsigelser fra nabohøringer. Vi lever jo i et demokrati, hvor de stærkeste altid har ret.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Godt der var nogen der skrev i tråden, jeg havde helt glemt at følge op.

Vi afholdte et møde med entrepenøren, der selv erklærede at de ikke kunne bygge i skel hvis jeg ikke sagde ok til det.
Det gjorde jeg ham så ret hurtigt klart at det havde jeg ikke tænkt mig.

Han forslår så en masse ting, fra en ny beplantning i haven til et kontantbeløb i kompensation for ejendomsværditab. jeg gør ham så klart at det eneste der kan ændre min mening er hvis jeg får et beløb der udbetaler mit boliglån i banken, så jeg kun sidder tilbage med realkreditlån. beløbet er væsentligt højere end det han tilbyder, mødet slutter og jeg forventer ikke at høre fra ham mere.

Men det gør jeg ca en uge senere, han vil gerne afholde et nyt møde, for at se om vi kan "nærme os hinanden".
Vi afholder næste møde, hvor han kommer med et nyt beløb der ligger ca midt imellem det han vil give og det jeg sagde jeg ville have, jeg får ham presset lidt mere, og det ender med et beløb der betyder at min bankgæld er væk ultimo i år(i modsætning til flere år). Vi får lavet en kontrakt, med de detaljer vi vil have på plads for det er ok, f.x. reetablering af en hæk, hvor der skal være afskærmning osv, pengene udbetales i forbindelse med modtagelse af byggetilladelse fra kommunen, og forfalder til begge sider hvis denne ikke er i hænde senest 1. maj.

Jeg står tilbage med følelsen af at have fået noget godt ud af en skidt situation
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis