Billigere fjernvarme?

Jeg går og tænker på hvad der giver den billigste fjernvarme.?

1. Sætte radiator på maks.

2. Sætte radiator lavere men skrue SHUNT ventilen op og ændre på fremløbs graderne.

3. Forhøje den generelle temperatur på anlægget.

Jeg går og tænker på hvad der giver den billigste... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Differenstemperaturen er lige omkring 50 C så det er helt fint. Du skriver, at du kan holde en temp. på 20°C, når radiatorerne står på maks., har du ingen radiatortermostater til at styre din temp. i rummene? Jeg har en fremløbstemp. på 60°C og en afkøling af fjernvarmen på 51°C. Så lader jeg radiatortermostaterne om at styre dag- og nattemp.

fase
Hvis du har radiatortermostaterne på højeste tal, er der ingen plads til at regulere op, hvis udetemp falder. Det er grunden til at jeg har en lidt højere fremløbstemp., og så har jeg radiatortermostaterne stående på ca. 3. Det giver for mig lidt plads til, at automatiken har lidt råderum. Jeg har så ingen shunt, men en ventil på fjernvarmen, som måler fremløbstemp. til radiatorer og dermed styrer gennemstrømningen gennem varmevekslerens primær side.

fase
Jeg har en gammel varmeveksler fra 77. Det er er ordentlig satan der måske ikke er så effektiv længere. Hvis jeg holder en temperatur på 60 grader i veksleren kan jeg få 45 grader ud til radiatoren hvis der er skruet næsten helt op for shunt ventilen.

Hvor høj en temperatur har I i Jeres veksler?

Jeg har en temperatur i min varmevekslers sekundærside på 60°C, det er også fremløbtemperaturen til mine radiatorer. Hvad bruger du i grunden shuntventilen til? Var det ikke noget man brugte i oliefyrets tid for at holde en lavere temp. til radiatorerne end i kedlen? Du kunne overveje at fjerne din shuntventil, når nu fyringssæsonen er ovre.
Hvis du har en afkøling på 50°C på dit fjernvarmevand virker din varmeveksler udmærket. Når du skriver, at det er en ordentlig satan, tager du så ikke fejl af veksleren og varmtvandbeholderen?

Fra 77 så er det da vist på høje tid du får den udskiftet til en mere efektiv varmeveksler. Især med så stort et tab er den meget dyr at have siddende.

Hvad er begrundelsen for denne udtalelse, når afkølingen er 50°C. Det er fuldt på højde med en moderne udgave.

 


fase
Skrevet af S. fabrin på 29 jan 2012 11:17

Jeg har en temperatur i min varmevekslers sekundærside på 60°C, det er også fremløbtemperaturen til mine radiatorer. Hvad bruger du i grunden shuntventilen til? Var det ikke noget man brugte i oliefyrets tid for at holde en lavere temp. til radiatorerne end i kedlen? Du kunne overveje at fjerne din shuntventil, når nu fyringssæsonen er ovre.
Hvis du har en afkøling på 50°C på dit fjernvarmevand virker din varmeveksler udmærket. Når du skriver, at det er en ordentlig satan, tager du så ikke fejl af veksleren og varmtvandbeholderen?

Fra 77 så er det da vist på høje tid du får den udskiftet til en mere efektiv varmeveksler. Især med så stort et tab er den meget dyr at have siddende.

Hvad er begrundelsen for denne udtalelse, når afkølingen er 50°C. Det er fuldt på højde med en moderne udgave.

 


Shuntventilen bruger jeg til at regulere temperaturen til radiatorene med. Den skal således slukkes helt når det er sommer. Reguleringen af shunt ventilen styrer også forbruget i kr. Står den maks, så koster det 200 kr om dagen. Det er rigtig nok en ombygget olieanlæg. Varmeveksleren er integreret i cylinder beholderen der knap 2 meter høj. Det er en Teknoterm vx25F

Det problem jeg oplever er at jeg har svært ved at opnå samme temperatur i radiatorfremløb som jeg har i veklseren. Der er en forskel på ca 20 grader.



Er der en pumpe på radiator siden, kan du sikkert finde fejlen der. Sikkert noget med al for høj en gennem strømning af veksleren.
Der er monteret en Danfoss cirkulations pumpe af nyere dato. Den har stået på 2, så nu prøver jeg at sætte den på laveste trin.
Jeg tror at problemet ligger i den store varmeveksler, vore dages varmevekslere er jo bare en lille beholder med et meget efektivt gennemstrømnings system. Jeg gætter på at din er opbygget som en varmtvands beholder, hvor du har vandet fra værket i en udvendig kappe omkring en indvendig beholder til radiator vandet. Det er ikke særlig efektivt !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis