Service på dieselbiler.

Jeg kører meget og min næste bil bliver med en VW 1.6 liter diesel motor i er jeg sikker på. Men nogen siger, diesel biler er dyrere at servicere. Jeg er jo ikke vant til at betale for service på mine biler da jeg laver alt selv.
Mit spøgrsmål er :
På mine benzin biler jeg har haft har jeg skiftet luftfiler, tandrem + div., olie + filter, tændrør, rotor og dæksel osv. osv. Ting der ligger i alm. service der koster en herregård på et værksted.

Men hvad skal man skifte på en dieselbil, er det ikke noget man selv kan. Alt omkring computere og nulstilling af diverse service lamper bliver ikke noget problem, det skal jeg nok finde ledninger og programmer til.

Jeg ved godt at der er noget der hedder garanti. Men satser på at den er et par år gammel den jeg køber, så tvunget service er minimalt.

Er der en diesel bil ekspert med her.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du slipper for det med tændingsdele ellers er det det samme,olie filtre og mega vigtigt med tandremmen i en diesel er der ikke plads til åbne ventiler når stemplet kommer op.
Ingen problemer i det.
René
Og tandremme er ikke mere pakket ind på dieselmotorer end på benzin motorer.

Syntes bare at have hørt om nogle meget dyre filtre. Men det er måske bare diesel mekanikerne der fortæller om dem for at tjæne flere penge.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Og tandremme er ikke mere pakket ind på dieselmotorer end på benzin motorer.

Syntes bare at have hørt om nogle meget dyre filtre. Men det er måske bare diesel mekanikerne der fortæller om dem for at tjæne flere penge.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Måske de mener partikelfilter. Men det er nu ikke noget man skifter. De er bare dyre at holde service på hvis det er aktive filtre!!
Selv har jeg en Passat fra ´91 med en 1,9 diesel i. Kører minimum 18,5 på literen og koster ikke penge i dele når der endelig er noget.
Antallet af nye dieselbiler med samme størrelse motor og samme størrelse/vægt af karosseri der kører ditto langt, kan tælles med en halv hånd.....uanset mærke!
Nu ved jeg selv ikke hvor gammel du har tænkt dig den 1,6 diesel skal være, men diesel er fremtiden
Benzinmotorer er en døgnflue hvis man kører langt!!
Du kan sagtens lave ligeså meget selv på en dieselbilsom du har kunnet på dine benzinbil. eneste minus hvis det er en nyere model er alt det elektronik og computer som man skal ha autoriseret udstyr til for at checke og nulstille ting....
det er det som værkstederne lever af idag!
Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Jeg er ude i den en nyerer vw motor ca. årgang 2010. Når min opsparing og brugtprisen møder hinanden slår jeg til, med mindre min felicia med 1,6 mpi motor ikke kan mere, så må jeg jo låne.
Så vil jeg tro jeg finder en der er ca. tæt på fabriksgarantiudløb eller lidt ældre.
Den motor jeg ser på ligger i golf- leon - fabia og sikkert også polo og sikkert også i de små audier og passater. Er blevet frarådet 1.2 motoren tdi motoren, den skulle være lidt øv.
Ser jeg på udseendet af bilerne kontra prisen syntes jeg Leon er den mest "frække".

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Der er jo brændstoffiltret men det er ikke dyrt,partikelfiltret er skide dyrt men sørg for at bruge den rigtige motorolie så skulle det gerne holde.
Røgvenderen er sårbar for alt for meget morfar kørsel,den kokser til hvis du aldrig sparker røv.
René
Og partikelfilter er en enhed der sidder hvor cat'en sidder på benzin modeller eller hvordan.

Hvorfor kommer der så meget skidt med på diesel biler så brændstoffilter skal skiftes så tit, det gør der vel ikke på benzin. Ikke at jeg skal udstille mig selv, men jeg har aldrig skiftet det på mine benzin biler.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ja det sidder på udstødningen og det gør røgvenderen også bare tættere på motoren så den kan lede noget gammelt luft tilbage i indsugningen.
Ved ikke hvorfor diesel er så beskidt at det stopper filtret men det er jo ikke noget der skal skiftes hver dag,det fungerer også som vandudskiller med en prop i bunden så du kan dræne det.
René
Ok, og det er så det vand folk ikke får drænet, og når den første hårde frost kommer, kører skidtet ikke kan jeg regne ud.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Brændstoffilteret og service af det, skal i hvert fald ikke være noget, du skal ligge vågen over om natten.
Hvis du kører 50.000 km om året, er det vel en gang årligt, det vil give mening at skifte det, og det koster ikke alverden. Det behøver ikke at være Kongelig Autoriseret VW reservedel!
Når det er ved at være slut, mærker du det ved nedsat ydelse, og skifter du det om efteråret, er du ude over overraskelser med is i filteret. Du kan mageligt finde ud af at skifte det!
De gange jeg er kommet galt afsted, er de par gange, jeg har fået en del vand og lort med i handlen, når jeg har købt brændstof.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis