Tilspændingsmoment på Marstal motor

Hej,

Hvilket moment skal jeg spænde møtrikkerne til topstykket på en en-cylindret Marstal motor med?

Mvh,

Jens.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørg hellere Finn på tlf. 62531219 mellem kl. 07,00 og 16,00
I følge Finn fra Marstalfabrikken er der intet tilspændingsmoment.. Ringede selv til ham, for at spørge ham da jeg stod og skulle spænde mit topstykke. Men husk at smøre anlægsfladerne med lidt fedt, så er topstykket meget nemmere at afmontere evt. næste gang.

Kasper

Mvh. K.Davidsen

Hvis du ikke finder det rette moment, så fortæl hvilket gevind det er, evt. bare diameter, så kan jeg nok via en tabel finde noget der kan bruges.
Gevindet er 7/16" UNC.

Loven om metersystemets indførelse i Danmark blev vedtaget i 1907 med virkning fra 1914, men det tog åbenbart lidt tid, før det nåede helt ud i det yderste af provinsen. ;-)

Jens.
Hehe... ja det kan virke besværligt med tommer og fod og hvad ellers der findes af for os anderledes mål.

Nå, men har slået det op og fundet frem til 70 Nm plus/minus 15 Nm. I tabellen var det ikke delt mellem UNC og UNF, ofte er det delt op hvis det er metrisk fingevind eller alm. Tror ikke du skal spænde mere end 70, det burde være rigeligt. Ellers må du bruge Jysk håndmoment ;-)

Held og lykke
Annonce
Tak for svaret.

Det med tommerne har jeg vænnet mig til og købt værktøj til, da jeg er den lykkelige ejer af en amerikansk Ford fra 1946.

Mvh,

Jens.
Jeg er helt enig i max. 70 Nm, idet jeg går ud fra, at det ikke er en diesel.
Hvis gevindet ser dårligt ud, så gå ned på max. 60 Nm

Med venlig hilsen
ktm

 

Man plejer at sige at flækker møtrikken/topstykket så har du spændt for meget ;-) Husk at stram kryds og ens.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis