Varmeflyter=kuldeflytter

Hvad gør man, når varmeflytteren over brændeovnen bare giver kold luft i den anden ende af huset? Ja i alle rum faktisk. Rør er isoleret, men luften er kold og det skaber kondens, som faktisk skader loftet rundt om udblæsningshullet...


Hilsen Lars Jørgensen
35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved du hvor meget det er isoleret? Hvor langt bliver luften flyttet ? evt. et flow og en indgangs temperatur ?
Men ellers kan der jo være utætheder i røret ? Er det med en ventilator eller alene med henblik på at flytte det med termiskekrafter ?
Der kan være mange ting der spiller ind, men de to mest indlysende fejl må være:
At der er utætheder i rørføringen.
At der er for stort et varmetab.

Ja også den sidste med at drivkraften er placeret forkert.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Håndværkeren, der er jeg lige stået af nedkøles luft ved højhastighed ?
Det kan sagtens være rigtigt, men mener nu bare det er vores opfattelse af temperaturen der ændre sig ?
Ellers må du meget gerne forklare, jeg vil gerne lære hele livet.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Når du har isoleret rørene med ekstra isolering, justeret dit flow og hvad man ellers kan gøre, og det stadig ikke virker.

Så hopper du op på loftet, og finder din kanalventilator. Den vender du lige 180 grader, så den tager den kolde luft og smider ned ved brændeovnen, så "vandre" den varme luft hele naturligt gennem hele huset, og du får en jævn varme over det hele.

Mvh Thomas Hansen


Der er isoleret med 2 lag mineraluld (200mm ialt), der ikke har nogle luftlommer. Altså de overlapper ved samlingerne på den rigtige måde umiddelbart. Vi har lige købt huset, så jeg har ikk selv sat det op.

Luften bliver flyttet ca. 20m. Men selv ved første udtag er luften kold. Hvad mener du med at flytte via termiske kræfter? Altså varmen stiger op...? Der sidder en kraftig ventilator ca. 1,5m efter indsugningen og forgreningerne går derefter rundt på loftet. Der er 5 udtag i alt.

Jeg har målt med en termo leak detector og indsugningsluften er ca. 45g lige nu. Ved første udtag (8m) er udgangsluften 30g efter det har stået hele morgenen. Og i de næste rum er luften ca. 2g over rumtemp. I vores soveværelse (længste væk) svarer udgangstemp til luft temp.

Isoleringen rundt om røret er lidt fugtig. Holder det ikk rigtig meget på kulden? Jeg prøver at fyre hele dagen i dag og lader anlægget køre på fulde knald for at se om temp ændrer sig ved udgangshullerne.

Og ja, så vil jeg da også mene, at luften føles koldere, hvis den bevæger sig hurtig. (chill factor). Hurtig luftstrøm fører varmen væk fra huden og/eller øger fordampning, hvilket for det til at føles koldere, men lufttemp er den samme ved høj og lav hastighed.

Ps, Hansen, det der var sgu slet ikk en tosset idé


Hilsen Lars Jørgensen
Annonce
Hvad er egentlig acceptabelt varmetab pr. m. i sådan et system? Hvis min indsugningstemp er 45g...


Hilsen Lars Jørgensen
Skrevet af Peter Vester på 25 jan 2012 09:53
Håndværkeren, der er jeg lige stået af nedkøles luft ved højhastighed ?
Det kan sagtens være rigtigt, men mener nu bare det er vores opfattelse af temperaturen der ændre sig ?
Ellers må du meget gerne forklare, jeg vil gerne lære hele livet.
Ud fra at når jeg en varm sommer dag kører uden handsker på min mc. der bliver ens hænder rimeligt nedkølede af fartvinden. Men prøv med en varme blæser, hold hånden tæt på og der er meget varmt, men bare en halv m. væk er det mindre varmt

Hej
Hvis isoleringen er fugtig, er det fordi rørene er utætte og varm fugtig luft trænger igennem og kondens dannes. Hvis ligeledes de første 1,5 meter rør er utæt vil kold luft fra loftrummet suges ind i røret.

Venlig hilsen
Knud
En anden ting er, jeg tror du har alt for mange udblæsnings ventiler. Prøv og tænk hvor meget luft der skal suges ind af et 100mm rør, for at der kommer noget ud 5 andre steder.

Hvis du vil have bare lidt varme ud af det som det er nu, kan du prøve at afblænde 2-3 udblæsnings ventiler, og sænke hastigheden på ventilatoren.

Eller for den sags skyld, vende ventilatoren med det samme. Så undgår du også fugtig isolering, da rørene ikke længere kondensere så.

Mvh Thomas Hansen

Hvilke type rør bruger du, og hvad er diameteren.

Kondensen kan jo også opstå, når der ikke blæses varm luft gennem røret, så vil luften i røret jo blive kold, med kondens til følge, især hvis det er metalrør.

mvh jens
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis