Varmeflyter=kuldeflytter

Hvad gør man, når varmeflytteren over brændeovnen bare giver kold luft i den anden ende af huset? Ja i alle rum faktisk. Rør er isoleret, men luften er kold og det skaber kondens, som faktisk skader loftet rundt om udblæsningshullet...


Hilsen Lars Jørgensen
Hvad gør man, når varmeflytteren over brændeovnen... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, døre er åbne til de rum, hvor varmen skal flyttes ned. Efter systemet kørte en hel dag med fuld knald på ventilator og brændeovn, så går der nu kun lidt tid, så flytter den faktisk lidt varme. Når temp på indsugning bliver over 41g, så er udgangsluften 25g i det første rum og rum temp i de andre. Så det kan altså alde sige gøre, men bare ikk sørlig effektivt.

Jeg mener, at det er alu rør. Ret tykke, så nok omkring 127mm. Jeg aner ikk hvad ventilatoren yder af W eller noget.

Umiddelbart er der ingen utætheder at spore med en varmedetektor, så systemet burde holde tæt...

Er det bare mig eller lyder et fald fra 41g til 25g ikk som ret meget på små 8m?


Hilsen Lars Jørgensen
Jeg har det sidste års tid kørt med omvendt sug, så jeg suger fra værelserne i hver 100 mm rør, som langsomt øges til 125 mm og videre til 160 mm, som til sidst blæses ned oven i brændeovnen. Det hæver temperaturen nogle grader på 1. salen og ingen fugt. Det vil jeg mene er den mest optimale løsning.

/Morten

 

Har også hørt og læst flere gange at denne type anlæg oftest er mere effektive ved at vende suget og blæse ned over brændeovn.

Med venlig hilsen

Anders

Det virker helt forkert at du skulle have et varmetab på så mange grader når du har kørt med anlægget en hel dag, i det älle dine rør mm. vil være varmet op og ikke forklare tabet.
1) Hvis du vender luften som beskrevet har du IKKE fundet en løsning på temperaturfaldet.

2) Var det mit anlæg ville jeg gennemgå det for utætheder. En løsning kan være termografisk kamera, men har skal motoren startes og udblæsningsrør lukkes til, så den varme luft presses ud ved utætheder i rørføring på loftet. Dette vil du kunne se med termokammera. Husk billeder før og efter du lukker hullerne.
3) En simpler måde er og konstatere om det overhovedet er utæt. Er det helt lufttæt vil sporstof ikke trænge ind i røret. Sporstof kan være parfume eller lign. der dryppes udvendig på isoleringen omkring dine rørføringer.

/Mulle

 

 

 

Ostman, jeg tror dit problem er, at rørdiameteren er for lille til de længder. Jeg har i en tidl. Ejendom haft genvex, hvor installatøren måtte udskifte samtlige rør til større diameter. Der er ikke flow nok, og en større vent. Gør det ikke. Kunne man skyde nogen shunts ind på røret, så de yderste rum ikke fodres med luft, hvis den er under f.eks. 16 gr.?

 

Ostman, jeg tror dit problem er, at rørdiameteren er for lille til de længder. Jeg har i en tidl. Ejendom haft genvex, hvor installatøren måtte udskifte samtlige rør til større diameter. Der er ikke flow nok, og en større vent. Gør det ikke. Kunne man skyde nogen shunts ind på røret, så de yderste rum ikke fodres med luft, hvis den er under f.eks. 16 gr.?

 

Hej - jeg står i en nogenlunde lignende situation. Jeg er ved at planlægge opsætning af en ny træpilleovn i bryggerset, og vil flytte varmen herfra, dels til den anden ende af huset og dels til nogle tilstødende rum.

Men i stedet for at føre rørkanalen oppe på loftet, så vil jeg hænge et ø 200 pvc uisoleret rør op under loftet i entreen (på en pæn måde), så varmeafgivelsen fra røret kan nyttiggøres i entreen. I et ø 200 rør er der mulighed for at montere en ventilator med større diameter og mere langsomtgående. Motoren skal være asynkron, så den kan omdrejningsreguleres i henhold til varmebehovet.
Det hele drejer sig jo blot om at skabe luftcirkulation inde i huset - og ikke på loftet

I stuen har jeg en brændeovn, hvor der fyres med træbriketter - denne skal stadig anvendes, men påregnes at kunne aflastes ved den nye træpilleovn, der jo kan køre mere automatisk.

Huset blev desværre bygget med el-varme, men beskatningerne af det danske samfund har desværre umuliggjort at bruge denne varmetype i flere år!

Jeg kunne godt tænke mig at høre Jeres (positive og negative) bemærkninger til mit projekt!



 



 

 


 

jeg overvejede også længe et varmeflytte system, men har næsten kun læst dårlige ting om det.

jeg har indtil videre klaret mig med en ganske almindelig bordventilator, som jeg stiller på gulvet i døren ind til stuen, der står den så og blæser koldt luft fra gulvet i vores gang(som har forbindelse til alle rum) ind i stuen, også ryger der varm luft retur fra stuen, det virker ganske glimrende, uden den bliver der næsten aldrig over 20 grader i køkkenet længst væk, men der er 29-32 grader i stuen, med den er der normalt mellem 22-24 grader i køkkenet, mens der er 27-28 grader i stuen. den kostede 150 kr i bilka
vi bruger den mest når der er rigtig koldt, og der skal fordeles varme hurtigt, hvis brændeovnen har kørt hele dagen er det normalt ikke nødvendigt. vi bruger den også hvis det er for varmt at være i stuen
En luft/luft varmeveksler er jo den rigtige løsning, det den blæser varm dårlig luft ud og opvarmer den friske luft, der bliver blæst ind. Men det er en dyr løsning. Isolering af transporteør og stor diameter, mener jeg er løsningen. Men den varme luft bør føres ind i rummet for neden, da der ellers skal bygges op fra loftet og nedad, før der er varme. Fødderne først!

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis