Forslag til kant mellem plæne og "bed"

Hej

Jeg skal have lavet et bed inde langs mit hus, da græsset ikke gror så godt derinde. Jeg havde tænkt på at grave en 40 - 50 cm. bred rende helt inde ved huset, som jeg så fylder op med granitskærver. Men hvad kan jeg bruge til kant mellem bed og græsplæne? Jeg vil gerne have en kant, så jeg relativt nemt kan komme med plæneklipperen og slå græsset og ikke også skal forbi med en kantklipper Jeg har tænkt på chausse sten, som jeg så satte i noget beton. Men jeg vil meget gerne høre om andre forslag, hvis der er nogen der ligger inde med en knaldgod idé

 Hilsen

Henrik

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal selv igang med at afgrænse mit bed langs husmuren. Jeg har indkøbt chaussesten til formålet. Lægger dem hele vejen ned i en række af 2. Beton mener jeg ikke er nødvændigt. Sætter dem bare ned så de har samme niveau som græsset og hælder stenmel i fugerne. De skal nok stå fast når først de er bleven banket lidt på plads. Så må vi se hvor meget ukrudt stenmelet kan holde væk. Uanset hvad skal de jo fejes for at holde ukrudt væk

Hej Soldaten - lægger du grus under de sten der, inden du lægger dem så? eller lægger du dem bare direkte på jorden?
På forhånd tak for svaret :-)

Ka selv, vil selv - men skal måske lige have lidt hjælp først
nonameq - I første omgang sætter jeg dem bare direkte på jorden og banker dem på plads så de selvfølgelig står fast og har samme højde. Ukrudt kan man ikke blive fri for, og hvordan man så vælger at tackle det, er i virkeligheden op til en selv. Skulle det blive helt galt, kan jeg jo bare tage dem op igen og lægge grus og sætte dem igen, hvis jeg bliver træt af det.
En anden mulighed er selvfølgelig at lægge en ukrudt dug, så jorden og så stenene og sine planter og så en omgang stenmel i fugerne. Så burde vækst i fugerne kunne holdes væk med en kost
Så har jeg fået sat mine chaussesten og det ser fint ud. Jeg gravede en rende langs huset på 60 - 65 cm. Så udlagde jeg grus i 5 - 10 cm. tykkelse, som blev stampet godt. Derefter lavede jeg tørbeton (grus / cement), som jeg satte en række chaussesten i. I selve bedet udlagde jeg en ukrudtsdug og til sidst udlagde jeg ca. 10 cm. granitskærver i bedet. Det ser rigtig godt ud. Da jeg kun har sat en række chaussesten er det vanskeligt at fylde stenmel / sand i fugerne, men ved at spørge herinde har jeg fået anbefalet noget der hedder "Lithofix", som skulle være rigtig godt til lige det formål. Nu venter jeg lige og ser om det overhovedet bliver nødvendigt med noget i fugerne.
Men tak for et godt forum, og tak for de mange input, jeg har fået til mit lille projekt. Det har uden tvivl givet inspiration og gode råd med på vejen.

 Hilsen

Henrik

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis