Maling af lofter

Hej igen - i vore nye lokaler er der bræddelofter som er mørkbejdsede, sikkert fyr eller lignende. Rå overflade. Det er meget mørkt, så jeg tænker at det nok er bedst at male det. Men hvordan maler man så lige rundt 160 kvadratmeter loft hvis ikke man vil ha' meget ondt i armene? Der er lidt store gab mellem brædderne, op til 4 mm, så det vil jo nok være en pest at male alle mellemrum med en pensel. Er der ngoen idé i at dække rummene grundigt af og så male med sprøjtepistol? Eller skal jeg bare tage mig sammen og svinge pensel og rulle?


Venlig hilsen,

Anders K.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Anders K.

Der er ingen nemme udveje, du skal sikkert ha' givet en spærrende grunder før du giver det med malerpenselen/rullen eller sprøjten.

At dække totalt af er også et større arbejde, du nævner store sprækker hvis du ikke får noget gjort ved dem vil du måske være ærgerlig over det.

En god pensel de laveste steder og en rulle af god kvalitet,evt. med et langt skaft til de store flader er måske løsningen, men her skal du så også ha' afdækket på gulvet forinden.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak for svar - nej, jeg kunne nok have sagt mig selv at der ingen genveje var. Især hvis de er fulde af bejdse som trækker ud. Så jeg må vel se at komme igang snart :o)

Venlig hilsen,

Anders K.

Du ruller det. Det jeg plejer at gøre er at få fat i en god langhåret rulle.
Jeg starter altid med at rulle på tværs af brædderne, sådan at rullen triller ned i noten så meget den nu kan. Godt være du skal bruge lidt kræfter og presse godt til, men det kan lade sig gøre. Derefter ruller jeg langs med brædderne så malingen kommer til at ligge rigtigt i forhold til brædderne. Du skal selvfølgelig tage et lille stykke ad gangen så det ikke når at tørre for dig når malingen "ligger forkert". Første gang vil jeg ikke bruge pensel noget af betydning (udover i kanter og hjørner), da loftet nok skal havde 2-3 gange er sandsynligheden for du får maling i de steder du ikke har ramt rimelig stor. Ellers kan du gå dem efter med en pensel mens du maler. En spærrende 1 gang som maskinsnedkeren skriver er nok en god ide.
Og hvis du vil gå helt i malermode og virkelig sørge for det bliver godt, så starter du lige med at give alle knasterne shellack 1-2 gange De kan meget nemt risikere at komme igennem selvom du f.eks giver det spærrende maling 1 gang.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Tak for det råd, jeg tror jeg prøver rulle kryds og tværs plus starte med shellak. Så må det jo virke

Venlig hilsen,

Anders K.

Ja, men du skal nok havde noget spærrende på alligevel. Formentlig. Men du kan godt prøve uden.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Annonce
Skrevet af Anders K. på 26 jan 2012 09:24
Tak for det råd, jeg tror jeg prøver rulle kryds og tværs plus starte med shellak. Så må det jo virke

Er shellak ikke for dyr at bruge på så store arealer ? Jeg har med stort held brugt fortyndet lindolie på et gammelt limfarvet loft der var helt gult af nikotin. Loftet blev virkelig hvidt efter den tur med lindolie. Jeg sprøjtede det på med en gammel havesprøjte, den døde efter det.
Håndværker det er på knaster jeg foreslår det, ikke på hele loftet.
Men forstår ganske godt hvis man ikke gider gøre det. Men hvad jeg har set og erfaret, er det det eneste der kan holde knaster bare nogenlunde tilbage. Ikke engang den gode isotop fra sigma kan holde dem i flere år. Var det mit eget loft ville jeg selv gøre det. Skal igang med et lignende loft her hos mig selv i nærmeste fremtid, dog ikke så stort og der mætter jeg sgu knasterne med shellack. Gider ikke et hvidt loft med gule pletter om 2-3 år. Det er noget svære at rette op den slags knaster når der ligger 3 lag maling ovenpå dem.


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Tror jeg giver både og - skal ikke ha' et plettet loft. Må finde nogle ekstra hænder til den opgave - min kone har to, hun kan få opgaven

Venlig hilsen,

Anders K.

Skrevet af Anders K. på 26 jan 2012 22:19
Tror jeg giver både og - skal ikke ha' et plettet loft. Må finde nogle ekstra hænder til den opgave - min kone har to, hun kan få opgaven

Så er hun jo nød til at få udskiftet opvaskebørsten med en rulle til maling
Haha...
For nu at fortsætte med røverhistorierne
Min svigermors 1sal er fuldstændig hamret ind i de der afskyelige liste på alle vægge og skråvægge.
Hun ville også havde et enkelt værelse malet hvidt. Fint, det kan jeg godt gøre, men du kan jo starte selv
med knasterne Hun gav dem alle.... Dvs hun havde overset 2 Selvom jeg har givet det
2 gange spærrende, så er der to fine gule pletter på hendes gæsteværelse nu

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også