Gulvopbygning ifb. med gulvvarme

Hejsa,

Vi har lige købt et rækkehus med kælder fra 1945, og har planer om at lave vandbåren gulvvarme i stueetagen (ca. 70 kvm). 
I den forbindelse er jeg lidt i tvivl mht. gulvopbygningen. Jeg regner med at gulvet ligger på strøer med en afstand på 600 mm.
Jeg har selv to forslag til hvordan det kan laves.

Forslag 1: 
Opretning af strøer, evt. isolering
22 mm gulvspånplader med spor
Varmefordelingsplader
Gulvpap eller lign. med dampspærre
14 mm Tarkett lamel plankegulv

Forslag 2:
Opretning af strøer, evt. isolering
25 x 100 mm forskalling med 23 cm. mellemrum til 20 mm pex
Varmefordelingsplader
Gulvpap eller lign. med dampspærre
14 mm Tarkett lamel plankegulv

Er der nogen som har nogle erfaringer med en af de to gulvopbygninger, og er de stærke nok når overgulvet er 14 mm?

Er der i øvrigt nogen grund til at købe dyrere varmefordelingsplader i forhold til de billige, som f.eks. Altech?

Mvh.
Froggy

 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo samme opbygning men med høvlet forskalling eller forfræste plader til forskel - de er ca lige gode men den sidste er dyrere. Hvis jeg var dig ville jeg have mere fokus på hvordan et gulv fra 1945 er/kan isoleres inden du overvejer en gulvvarmeløsning :-)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har for vandbåren gulvvarme system med 8 kredse og mulighed for flere, og ALT shunt, styresystem, trådløs termostat osv. samt pladerne med rillerne for 100kvm ca. 50.000kr, har dog så, selv fræset alle enderne, hvis er træls og bøvlet, men det kan sagtens lave.

Mit er det der wavin gulvvarme system, har hørt det skulle være rimelig godt. ,

Metoden med forskalling tror jeg bliver for meget lappe løsning og ustabil efter min mening, overvejede den selv, men valgte den "sikre" og mere kvalitetsmæssige rigtige beslutning, efter mit eget hoved.

Håber mit svar hjalp lidt.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Jeg har brugt forslag 2.

Det virker fint og er en ganske udbredt måde at gøre det på.

Jeg syntes det var oplagt at bruge de gamle gulvbrædder som forskalling.
Se evt galleri: hus: side 5

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/186

Nu ved jeg ikke om i har kælder under som vi, hvis i ikke har er det nok en god ide med noget mere isolering.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis