Gulvvarme + jordvarme

Kære Forum

Jeg kigger på at købe et hus fra 1985 med elvarme og brændeovn. Der er naturgas i området men overvejer at holde mig til jordvarme samt optimere brandeovnen. Gas priserne bliver nok ikke mindre med tiden og vil nyde gulvvarme og som skulle være optimalt kombineret med jordvarmepumpe. Grunden er 850kvm så vil mene der er god plads til jordvarme. Huset er 135 kvm. 

Min plan er at smide gulvtæppet væk der er over det hele og lægge varmeforldelingsplader ned også lægge gulvarmen over det hele via jordvarmeanlæget, istedet for at fræse beton op i hele gulvet. Også trægulv over det hele. 

Mit spørgsmål er om det bliver en dyr fornøjelse da isolationen ikke er god nok i bunden ned mod betonen? Eller hvordan sikre jeg mig at gulvvarmen er god nok, uden at hæve gulvet alt for meget? Eller vil i anbefale at fræse betonen op og lægge varmen i udfræset riller? 

Jeg regner med at få nogle til at installere jordvarmen i huset men selv lægge gulvvarmen og få smidt elvarmen ud. Badeværelserne har jeg ikke tænkt mig at røre i førsteomgang. 

Hvad vil i tro det koster mit projekt?

Huset er somsagt fra 1985 og 135kvm. 




10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil køre gulvvarme, er eneste løsning i mine øjne at bryde det gamle gulv op, ligge 300-400 mm. flamingo også ligge nyt beton gulv. Selvfølgelig med gulvvarme slange i.

Gulvet der ligger der nu, er med garanti kun isoleret med 100 mm. leca nødder, hvilket vil sige næsten ingen isolering.

Mvh Thomas Hansen

Hej Thomas

Tak for dit svar! 

Går ud fra jeg selv kan bryde det eksisterende gulv op og lægge varmen , isoleringen og trægulvet men skal nok have nogle til at støbe gulvet! Hvad skal jeg regne med for samtlige 135 kvm støbning + materialerne for "gør det selv arbejdet"

Blot cirka
Vores hus fra 1983 har fået den store tur i stue og køkken og der var isoleringen stort set kun leca-nødder og så et tyndt lag trædefast stenuld ovenpå. Pissekoldt og jeg tør ikke tænke på hvad det ville koste at varme op, så vi gravede det hele op. Nu ligger der leca-nødder nederst (genbrugt) og 400 mm isolering (Sundolitt).

Laver du det selv er det ikke ret dyrt, men det er klart det tager noget tid. Du må lave det hele selv, da du ikke er på fjernvarme.
Tak for din post. Hvor langt tid brugte I på at brække betonguvlet op ? Jeg går ud fra i selv lagde isoleringen samt varmen men fik i nogle til at støbe det?

Igen hvis nogle kan hjælpe mig med hvad jeg sådan cirka kan regne med af omkostninger vil det være perfekt. 

Så vidt jeg kan se er jeg ikke interesseret i at støbegulvet selv men må være "nemt" at brækkeguvlet op, isolerer og mon ikke jeg kan få lidt hjælp til varmelægningen af min svigerfar.


Hvis vi går ud fra at I selv bryder op skal I vel køre 2 containerfulde væk med beton ~ 2000 kr. for leje + bortskafning pr. stk. ~ 4000 kr.
Isolering, S60 350 mm eller S80 320 mm, det koster lidt under 200 kr. m2 inkl. lidt at stoppe i siderne og noget spild ~ 25.000 kr.
6 mm rionet ~ 40 kr. m2 ~ 5400 kr.
Radonspærre ved jeg ikke hvad koster. Det er ikke dyrt.
Gulvvarmeslanger, der går ca. 3 meter pr. m2 og det koster ~ 500 kr. for 120 m. Det kan ikke samles, så du skal nok regne med 4 ruller. Kommer an på hvor mange rum du har. ~ 2000 kr.
Beton koster nok ca. ~ 1500 kr. pr. m3, hvis du skal have det pumpet ind med slange koster en pumpevogn ~ 2500 ekstra. Til 135 m2 skal du bruge 13-14 m3 så ~ 23.000 ke.

Så som et slag på tasken vil jeg gætte på omkring 60.000 kr. i materialer. Du kan sikkert finde isoleringen billigere hvis du går på jagt, og beton er der også mængderabat på. Måske kan du komme ned på 50.000 kr.

Så skal du have en svend og en lærling ud og støbe gulv, det bruger de en dags penge på inkl. forberedelse, så det er vel 5-6000 kr. oveni.

Mine priser er meget hurtigt kastet sammen
Tak, det lyder fornuftigt! Dog 5-6000 DKK for arbejdsløn ? Lyder ikke af meget for at lægge betonen
Der mangler dog lige rørføringen rundt i huset og termostater til samtlige rum, det koster altså også en smule, man må godt lave det selv, men man skal vide hvad man laver..
Skrevet af fyrenkøbenhavn på 24 jan 2012 22:34
Tak, det lyder fornuftigt! Dog 5-6000 DKK for arbejdsløn ? Lyder ikke af meget for at lægge betonen

350 kr. x 2 mand x 8 timer.

Skal de have mere må du prutte om prisen. Der går jo ikke nogen materialer til deres arbejde.

Desuden tvivler jeg på at de kan få en hel dag til at gå med sådan en gang støbning. Vi var færdige efter 2 timer. Skidtet stivner jo på et tidspunkt

Og ja, en gulvvarmeenhed til 4-5 kredse koster ca. 5000 kr. inkl termostarter og aktuatorer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis