Nedgravning af kabel

Følg tråden
KentAJ
KentAJ
Postnr: 9610
KentAJ KentAJ
Jeg skal til at planlægge og klargøring til et solcelleanlæg på min lade. Til det skal jeg have ført et strømkabel derover. Vi taler om ca. 25 m, jeg ved at det skal være et 5 x 6 mm2 kabel og at min elektriker vil opsætte et hpfi anlæg derovre. Sådan, at jeg også kan etablere strøm i laden.
Jeg påtænker, at leje en minirendegraver og få hjælp af en god og maskinekyndig ven. Og kablet skal ned i min. 70 cm. og en strømadvarelses-strimmel i min 30 cm. dybde.

-Men skal jeg søge om tilladelse til at nedgrave kablet? Få det indtegnet på et kort i kommunen? 

-Og skal kablet dækkes med bakkegrus, eller kan jeg bare bruge det som jeg grave op? Der vil være mange sten og skærver i, da det er en tidlige traktorkørevej.

-Kan I anbefale et godt sted at købe kablet? Jeg skal også trække 15 m indendørs fra min elmåler til hvor nedgravningen starter. Samt et 3*1,5 mm2 kabel til en garage.
je__ns
je__ns
je__ns je__ns
Hvis du graver det ned på din egen grund, skal der ikke søges/oplyses noget til kommunen.

Det er en god ide, at selve kablet ligger i bakkegrus, bare så det er dækket hele vejen rundt, så der ikke er sten der kan gnave hul i kablet.
Så kan du roligt, bruge det opgravede til resten.

mvh jens
MLU
MLU
Postnr: 6400
MLU MLU

ku man ikke ligge kablet i et rør, måske et drænrør, for at beskytte det ydeligere?

Ellers ville jeg nok selv, ligge et par tomrør ned i jorden, når du nu alligevel graver op. Måske du skal have vand, eller anden strøm derover eller internet

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

KentAJ
KentAJ
Postnr: 9610
KentAJ KentAJ Trådstarter
Je_ns Tak

MLU Det er rigtig, det havde jeg helt glemt, internet tilslutning.

- Skal netkablerer til nedgravning være noget specielt?
Illisher
Illisher
Postnr: 3600
Illisher Illisher
2x150mm rør. hvis du alligevel skal grave op. SÅ har du altid muligheden for at kunne trække vand, og andre ting der over.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.