Selv undersænke vasken - ville I turde?

Følg tråden
Morten2k
Morten2k
Postnr: 2610
Morten2k Morten2k
Hej med jer

Da jeg byggede mit køkken for 2 år siden, fik jeg ikke undersænket vasken da det var forholdsvis dyrt. Dog har jeg nu tænkt på om man selv kunne gøre det.

Jeg overvejer en simpel løsning:

- Tegne en streg rundt om vasken nu imens den ligger i bordpladen.
- Tage vasken op, og stille og roligt følge stregen med en hammer og stemmejern, og fjerne 1 cm ned, hele vejen rundt.
- Ligge vasken i (nu 1 cm lavere, og derfor i bordplade højde)
- Ligge en fuge hele vejen rundt, hvis der er mellemrum

Her er en illustration: http://img17.imageshack.us/img17/5406/vask.gif

I mit hoved lyder det rimelig simpelt, men hvad siger I ?

Kan det lade sig gøre?

/Morten
Morten2k
Morten2k
Morten2k Morten2k Trådstarter
Det var også min første tanke, men problemet er at hullet jo er savet med en stiksav i hånden. Derfor vil afstanden fra hullets kant, ud udtil stregen jo variere - derfor bliver det ikke muligt bare at indstille afstands-skinnen (eller hvad den nu hedder).

Men tror du det er nemmere at lave det på øjemål med overfræseren i hånden, end at gøre det med stemmejern? - det er jo rigtigt at det vil blive nemmere at få den samme dybde i rillen hele vejen rundt med fræseren ...
jenshøj
jenshøj
Postnr: 4800
jenshøj jenshøj
Sæt nogle lister fast oven på bordpladen med skruetvinger, og brug dem til at styre overfræseren efter. Så kan du lave alle kanter lige, og skal kun lave noget i frihånd i hjørnerne
pilehave
pilehave
Postnr: 8543
pilehave pilehave
Enig med jenshøj.

Og hvis vasken er et udbredt mærke kan du finde de præcise mål for fræsedybde osv. i vaskens installationsvejledning.

Husk dog at en undersænket vask bliver en skidtsamler af dimensioner hvis ikke du laver det HELT præcist. Alene det at skulle have en fuge rundt i kanten ville afholde mig fra at gøre det...
Morten2k
Morten2k
jenshøj: Genialt! - det er da det jeg gør ...

pilehave: jeg tænkte selv det samme - men hvis jeg laver en akryl-fuge, så bliver den vel glat og hård, og tiltrækker for mig at se ikke mere snavs end bordpladen og vasken selv gør?
Alternativt skal man lave fugen lidt under bordpladen, og så lade den øverste 1mm af fugen være noget lak eller lignende der hærder og bliver helt massiv - men så bliver det nok lidt beværligt - alene det at finde noget lak der kan binde på fugen vil sikkert blive en udfordring.

Det er i øvrigt en stor Blanco silgranit vask.
pilehave
pilehave
pilehave pilehave
Problemet er at din vask sikkert er beregnet til ilægning og ikke planlimning (undersænkning).

Vi har selv en Blanco i Silgranit der er ilagt. Kanten er ret skrå, så din fuge vil være noget der ligner ½ cm. Bliver det pænt?

Hvilken vask har du?
http://www.blanco.dk/Default.aspx?Page=ProductType&ProductType=1
Morten2k
Morten2k
Det har du ret i, og det er jeg opmærksom på - men da bordpladen er grå, og vasken er grå, tror jeg ikke at det vil se grimt ud med en blank grå fuge hele vejen rundt.

Det er denne vask: http://www.blanco.dk/viewimage.aspx?id=9541

pilehave
pilehave
pilehave pilehave
Mon ikke det skal være en silikonefuge eller noget a la Siliflex? En akrylfuge tror jeg ikke holder, men måske er der andre der ved det
ktm
ktm
Postnr: 4540
ktm ktm
Er du sikker på at en acrylfuge kan tåle at være våd meget af tiden?
Jeg ville hellere se mig om efter en siliconeagtig fuge, gerne overmalelig.
Jeg tror ikke du skal kalkulere med at fugen vil stå pæn blank ret længe. Jeg har selv en fuge mellem en stenbordplade og en stålbordplade indeholdende en vask. Der må jeg af og til skifte fugen, idet den bliver masekreeret og grim med tiden.

Med venlig hilsen
ktm

Morten2k
Morten2k
Godt spørgsmål mht. fugen - jeg forestillede mig at silikone ville blive for gummi-agtig så støv og snavs ville klistre fast til den, men jeg har mildt sagt ingen forstand på det - nogen der kan hjælpe?
Epoxymanden
Epoxymanden
Postnr: 4300
Epoxymanden Epoxymanden
jeg ville gå efter en silikonefuge med fungecid i der ka klare lidt bevægelse og ikke mugne ved langvarig vandpåvirkning. Har selv brugt silikone fuge i mit lille køkken, med godt resultat, dog skal den bare ha tid til at gennem hærde

Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

boso
boso
Postnr: 8410
boso boso
hmm det er altså ikke bare sådan lige at undersænke en vask og samtidig få et pænt og ikke mindst brugtbart resultat. Glem alt om acrylfuger som det første. Hvis du undersænker en vask korrekt kan du ikke se nogen fuge. Og du kan være helt sikker på at den fuge slipper på et tidspunkt og så får du problemer med din bordplade.

Hvis du endelig skal igang med projektet laver du en fræseskabelon. Monter en kopiring på din overfræser og kører rundt i skabelonen. Hvis du ikke aner hvad jeg snakker om er du ikke klar til at gå igang med sådan en opgave. Ikke for at lyde negativ men et brugbart resultat kræver altså lidt snilde for at sige det mildt. Du vil måske endda have svært ved at finde en tømrer eller snedker der vil påtage sig opgaven. Der er en årsag til at det er dyrt at få gjort fra fabrikkens side
maskinsnedker
maskinsnedker
Postnr: 7742
maskinsnedker maskinsnedker
Morten2k

Har set under galleriet her en gut som har lavet det selv, totalrenovering af lejlighed, jeg synes du lige kunne ta' et kik på det.

Bruger navn: Petreababy

Det kunne give dig en ide' til hvordan du kunne gøre det, med skabelon og sådan.

Det ser pof. ud synes jeg.
Med venlig hilsen
maskinsnedker.

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
mortenbruun
mortenbruun
Postnr: 9440
mortenbruun mortenbruun
Var det mig ville jeg lytte til de råd der allerede er kommet, med at lave en skabelon, som du kan fræse efter. Dernæst ville jeg finde en billig plade, du kan lave et forsøg på. Så slipper du for at stå med en bordplade som er til at smide ud, i tilfælde af at det bliver noget juks. De fleste større byggemarkeder, som selv har savværk, har overskuds træ som de sælger til nogen fornuftige penge:-D God fornøjelse med projektet.....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.