Selv undersænke vasken - ville I turde?

Hej med jer

Da jeg byggede mit køkken for 2 år siden, fik jeg ikke undersænket vasken da det var forholdsvis dyrt. Dog har jeg nu tænkt på om man selv kunne gøre det.

Jeg overvejer en simpel løsning:

- Tegne en streg rundt om vasken nu imens den ligger i bordpladen.
- Tage vasken op, og stille og roligt følge stregen med en hammer og stemmejern, og fjerne 1 cm ned, hele vejen rundt.
- Ligge vasken i (nu 1 cm lavere, og derfor i bordplade højde)
- Ligge en fuge hele vejen rundt, hvis der er mellemrum

Her er en illustration: http://img17.imageshack.us/img17/5406/vask.gif

I mit hoved lyder det rimelig simpelt, men hvad siger I ?

Kan det lade sig gøre?

/Morten
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var også min første tanke, men problemet er at hullet jo er savet med en stiksav i hånden. Derfor vil afstanden fra hullets kant, ud udtil stregen jo variere - derfor bliver det ikke muligt bare at indstille afstands-skinnen (eller hvad den nu hedder).

Men tror du det er nemmere at lave det på øjemål med overfræseren i hånden, end at gøre det med stemmejern? - det er jo rigtigt at det vil blive nemmere at få den samme dybde i rillen hele vejen rundt med fræseren ...
Sæt nogle lister fast oven på bordpladen med skruetvinger, og brug dem til at styre overfræseren efter. Så kan du lave alle kanter lige, og skal kun lave noget i frihånd i hjørnerne
Enig med jenshøj.

Og hvis vasken er et udbredt mærke kan du finde de præcise mål for fræsedybde osv. i vaskens installationsvejledning.

Husk dog at en undersænket vask bliver en skidtsamler af dimensioner hvis ikke du laver det HELT præcist. Alene det at skulle have en fuge rundt i kanten ville afholde mig fra at gøre det...
jenshøj: Genialt! - det er da det jeg gør ...

pilehave: jeg tænkte selv det samme - men hvis jeg laver en akryl-fuge, så bliver den vel glat og hård, og tiltrækker for mig at se ikke mere snavs end bordpladen og vasken selv gør?
Alternativt skal man lave fugen lidt under bordpladen, og så lade den øverste 1mm af fugen være noget lak eller lignende der hærder og bliver helt massiv - men så bliver det nok lidt beværligt - alene det at finde noget lak der kan binde på fugen vil sikkert blive en udfordring.

Det er i øvrigt en stor Blanco silgranit vask.
Annonce
Problemet er at din vask sikkert er beregnet til ilægning og ikke planlimning (undersænkning).

Vi har selv en Blanco i Silgranit der er ilagt. Kanten er ret skrå, så din fuge vil være noget der ligner ½ cm. Bliver det pænt?

Hvilken vask har du?
http://www.blanco.dk/Default.aspx?Page=ProductType&ProductType=1
Det har du ret i, og det er jeg opmærksom på - men da bordpladen er grå, og vasken er grå, tror jeg ikke at det vil se grimt ud med en blank grå fuge hele vejen rundt.

Det er denne vask: http://www.blanco.dk/viewimage.aspx?id=9541

Mon ikke det skal være en silikonefuge eller noget a la Siliflex? En akrylfuge tror jeg ikke holder, men måske er der andre der ved det
Er du sikker på at en acrylfuge kan tåle at være våd meget af tiden?
Jeg ville hellere se mig om efter en siliconeagtig fuge, gerne overmalelig.
Jeg tror ikke du skal kalkulere med at fugen vil stå pæn blank ret længe. Jeg har selv en fuge mellem en stenbordplade og en stålbordplade indeholdende en vask. Der må jeg af og til skifte fugen, idet den bliver masekreeret og grim med tiden.

Med venlig hilsen
ktm

 

Godt spørgsmål mht. fugen - jeg forestillede mig at silikone ville blive for gummi-agtig så støv og snavs ville klistre fast til den, men jeg har mildt sagt ingen forstand på det - nogen der kan hjælpe?
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis