Omdan pc til digital mediacenter

Hej allesammen.

jeg har en ekstra pc stående som jeg gerne vil omdanne til mediacenter, som kan optager det digitale tv signal, men hvordan gør,

hvad skal jeg have af hardware & software og kan det i det hele taget lade sig gøre.
må meget gerne være så man kan programmere den til at optage.

mvh
Tomas.

Tomas

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
xbmc.org eller www.boxee.tv f.eks. men der er også massere af andet media center software der komme også noget med visse udgaver af Windows.

Du skal nok også have fat i et TV kort, kender ikke så meget til dette andet end at jeg forstår man får kun hvad man betaler for ligesom ved så meget andet, så husk at google efter anmeldelser for de enkelte tvkort inden du køber. Du kan afprøve ovenstående programmer uden at sætte tvkort i maskinen finde ud af hvilket program du helst vil bruge (kan også bruge begge...) og så se om det kort du har råd til/vil købe er kompatibelt med xbmc/boxee.

Bruger ikke selv PC til at optage TV med fandt ud af at min gamle PC brugte for næsten 3000kr strøm hvis den var tændt 24/7/365.

Min anbefaling er at der findes virkeligt billige alternativer som kan optage alm. digital TV i diverse elektronik shops...
Og så bruge din PC til media center du tænder for når du vil alt andet end optage TV...





I am so full of it.....

Hverken XBMC eller Boxee kan håndtere TV-kort eller optagelser, så det var et lidt dårligt råd

Windows Media Center kan, det samme kan MediaPortal, DVBViewer og et par gratis Linux-varianter, f.eks. MythTV.

Det digitale TV-signal findes i både DVB-T/C/S så du skal nok komme med mere info om dine modtageforhold.
"Hverken XBMC eller Boxee kan håndtere TV-kort eller optagelser, så det var et lidt dårligt råd "

Ja og nej, vidste ikke de ikke kunne optage, jeg har som jeg skrev ikke selv prøvet, er godt nok lidt overrasket over de ikke kan optage med alt det de ellers kan.

Men min anbefaling er stadig ikke at bruge en strømslugende PC til formålet

I am so full of it.....

Jeg har en server stående i garagen baseret på AMDs Zacate CPU, den trækker omkring 20W og det er med 1 dual-tuner tv-kort (DVB-T), og 4 interne 3.5" 5400 rpm diske kørende.

Men hvis det bare er en tilfældig PC man har stående er de +100W den minimum trækker måske lidt spild.

Både DVBViewer og MediaPortal kan time optagelser, så maskinen står i dvale og så selv vågner op til dåd. Så vidt jeg ved er det samme tilfælde med WMC, men her er der ikke som standard support for DVB-C (det kan dog klares med ninja-tricks).

Men til trådstarter; skriv hvad du har af hardware, så skal jeg fortælle om det vil gå an.
PS: Jano59 har som sådan ret i det med billig elektronik, for 4-500 kr. kan du få en DVB-T modtager der kan optage på en USB-pen/disk.

Skal du se Boxer-TV kræves der lidt mere...
Jeg har selv bygget en lille fætter til at optage de gratis kanaler på Boxer TV en gang imellem.

Jeg har bygget mig en lille fyr baseret på Intel Atom processor/ Mini Itx motherboard, placeret det i et lille kabinet uden blæser, da motherboardet er af passiv køling typen, altså uden blæsere.

Det hele er placeret i kælderen og forbundet med et USB og HDMI kabel mellem skærm, mus, lyd og Mediecenteret i kælderen.
Det bruger ikke den store strøm da den selv tænder og slukker efter endt optagelse mm.
Ellers tænder og slukker jeg den via min MS Mediacenter Remote.

Den kan dog ikke optage TV2 mere via min USB TV tuner til 300,- :-(

God fornøjelse :-)

www.gørdetgodt.dk - hjemmesiden for os der har lyst til at lave tingene selv - godt og flot ;-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis