Plankegulv på beton

Hej.

Vi har købt et halvgammelt hus hvor den ene del er fra 1976, og hvor vi bl.a. skal åbne butik.

Der er betongulv i hele denne fløj. I butikken og et lokale til vil vi - om muligt - lægge plankegulv af en art. Så det skal jo lægges ovenpå. Der er ikke plads til at lægge
strøer ud, så jeg er noget uklar på hvordan man så lige får det til at fungere med sådant plankegulv. Skal man skrue det fast punktvis henover fladen? Skal man lime plankerne sammen? Er det rigeligt med 14 mm tykkelse på plankerne? Der er flere der siger skidtet vil glide fra hinanden hvis ikke det fikseres. Jeg regner med at der skal være et gab på rundt 10-15 mm hele vejen rundt om gulvet(det store lokale er rundt 8x11 meter). På betonen ligger et gammelt plastgulv af en art med det grimmeste træ-look - det er kun til at fjerne med vold og hård slibning, så jeg regner med det skal blive liggende. Lægger man så et lag af en art eks. skummateriale ovenpå dette inden man lægger plankerne? Det er i Skåne vi har købt hus - er der ngoen der ved om priserne på plankegulv herovre er væsentligt bedre end i DK? Og endelig: Hvilken typeplankegulv skal man gå efter, er det fyr eller andet?  Planen er at male gulvet efterfølgende, så det er vel en fire lag der skal til til en start - det får vi se.

Håber der er ngoen af Jer der har rodet med sådan en opgave og ved hvordan jeg skal gribe det an - butikken skal jo åbne til 1. april, så noget skal der jo ske

Venlig hilsen,

Anders K.


Venlig hilsen,

Anders K.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Såfremt det gulv der ligger nu er plant, ville jeg nok ligge noget click laminat fra f.eks pergo som du kan få en del billigere i sverie. Der kan du vælge et gulv egnet til butik mht. Slidstyrke og hvilket udtryk du vil have.

Elektronikteknikeren
Massivt træ kræver et undergulv, men jeg ved ikke om det er det du tænker på når du nævner planker.

Stort set alle laminat eller lamelgulve (parket eller plank) har et klick-system, enten med lim eller uden. Du skal ikke være nervøs for at brædderne går fra hinanden

Det skal ikke fastgøres til gulvet (medmindre det er tarveligt tyndt laminat).

Langs væggene skruer du en liste på der dækker mellemrum mellem gulv og væg.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Pillehave: jeg er altså lidt uenig med dig, efter min mening skal der ALDRIG skrues noget fast i et betongulv da de skruer i med tiden sansynligvis vil ryste sig køse, pga. Vibrationerne der kommer når man går på det.

Anders K - Hvis jeg var dig vil jeg blot lægge skummåtte ud, og så ellers lægge gulvet direkte ovenpå. Det kan du sagtens. Og du kan også godt få massivt gulv der ikke skal på strøer - Junkers har blandt andet noget der samles med små bøjler på bagsiden af brædderne, rigtig smart.

Husk også at læse brugervejledningen, da nogle gulve ikke må have et spænd der er alt for stort (nogle er 8 meter, andre er mere)

At ramme forkert er også at ramme.

Iøvrigt vil jeg ikke vælge fyrtræ da det er en meget blød træsort. Vælg en hård sort, eller klikgulv da det er ufatteligt slidstærkt.

At ramme forkert er også at ramme.

Skrevet af Shj0112 på 24 jan 2012 18:03
Pillehave: jeg er altså lidt uenig med dig, efter min mening skal der ALDRIG skrues noget fast i et betongulv da de skruer i med tiden sansynligvis vil ryste sig køse, pga. Vibrationerne der kommer når man går på det.

Anders K - Hvis jeg var dig vil jeg blot lægge skummåtte ud, og så ellers lægge gulvet direkte ovenpå. Det kan du sagtens. Og du kan også godt få massivt gulv der ikke skal på strøer - Junkers har blandt andet noget der samles med små bøjler på bagsiden af brædderne, rigtig smart.

Husk også at læse brugervejledningen, da nogle gulve ikke må have et spænd der er alt for stort (nogle er 8 meter, andre er mere)

Jeg har ikke skrevet at han skulle skrue det fast nogen steder. Jeg har skrevet at han skal bruge en liste (eller et fodpanel) til at skjule mellemrummet fra gulvet og ud til væggen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej - og tak for alle svar. Jeg må se at rende nogle byggemarkeder på dørene og finde noget brugbart. Laminatgulv bliver det ikke - så indgiver fruen bestemt både afskedsbegæring og skilsmissepapirer. Må vel bare se at finde en god løsning der tåler noget slid.

Venlig hilsen,

Anders K.

hvis du vil lægge et rigtigt plankegulv har du to muligheder. Den ene er at fuldlime gulvet - men sjældent en god løsning når det kommer til plankegulve. Gulvet kan slår og vride sig. Den anden løsning er at du smider gulvspånplader på og derefter skruer dit plankegulv i disse. Dette er en rigtig god løsning - har ofte brugt den hos kunder. Hvis du ender med et clickgulv af en art kan du jo lægge det direkte ovenpå det gamle. Fælles for alle løsninger er dog at dit undergulv skal være uden lunker
Ok. Jeg må se om jeg kan snige gulvspån under - der er ikke så meget at give af i højden, men måske det går alligevel. Lyder som en god løsning, så har jeg jo en "hel skive" at skrue i - og kan vel finde tynde planker, der er vel noget fra 14 mm i tykkelsen. Det var vist et brugbart tips - tak for det

Venlig hilsen,

Anders K.

Hej Anders

Ved det er noget tid siden nu, men endte du med at ligge gulvplader og skrue brædderne i dem? Og har du været tilfreds med resultatat? Står selv i samme situation både med betongulv og en hustru som ikke rigtig kan se charmen i andet end bræddegulve

Håber at høre fra dig

Anders

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også