Tilslutning af ovn - nogen fordel ved 3 faser?

D'herrer!

Jeg sidder og læser manualen til min nye ovn, og undrer mig over om der er nogen fordel i at tilkoble den til 3 faser, fremfor en enkelt. Jeg bruger i forvejen to af de tre 16A faser til induktionspladen, så det er bare af ren nysgerrighed jeg spørger :-)

Vedhæftet er en side fra manualen.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får hurtigere og mere varme i ovnen, jo flere faser du kan udnytte.
Jeg har en ovn på kun 1 fase, og det er en ren ynk ift et gammelt komfur, jeg har stående i vort bryggers med en tilsvarende ovn på 3 faser.
Når der skal ske noget effektivt, bruger jeg den gamle ovn!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kan godt følge dig i hastigheden - der sidder vist ialt tre varmelegemer i ovnen, og hvis de kan sidde på hver deres fase skulle der gerne komme lidt mere fart over feltet. Jeg har dog kun én trefaset forsyning til køkkenet, så jeg må vist væbne mig med tålmodighed hvis jeg også vil have en induktionsplade der virker :-)

Ovnen kommer iøvrigt med et kabel på til én fase, og det ligner mere et 2,5mm² end det ovenfor foreskrevne 4,0mm², men det ser meget originalt ud, så det får lov at leve.

Du kan roligt tilslutte din ovn til tre faser og dermed følge diagrammet med tilslutning til tre faser. Du skriver, at dit komfur er tilsluttet de to faser, og der dermed kun er en fase tilbage til ovnen. Nu kender jeg ikke dit komfur helt præcis, men normalt ligger belastningen på højst 75% af den påstemplede effekt. Den normale belastning ligger under 50%. Der er normalt kun et kort tidsrum, hvor belastningen er på sit højeste, så tilslut din ovn på 3F0J.

Du er selvfølgelig nødt til at skifte tilledningen til min. 5X1,5 mm2.

 


fase
Skal det ikke altid være minimum 2.5 kvadrat til 400 volt?
(hvis man føre alle 3 faser frem, er muligheden jo for at bruge 400 volt)
mvh jens
Hej nrx

I de fleste tilfælde er der trukket 5 x 2,5 kvadrat til stikket eller dåsen til komfur, ovn,

kogepl. og det vil for det meste være kørt via en 3 faset 16 amp. gruppe så i dit tilfælde

hvor du har 3 faser til rådighed så er det eneste rigtige at montere som anvist med alle 3

faser, for du får en mere jævn fordeling på dine faser, og da der er en instalationsvejl.

anvist med 3 faser så brug den model.

Både je__ns , S. fabrin og Gregeren

Gregeren jeg er enig med dig i at 1,5 kvadrat er ok til en ovn,  med mindre at vi taler om en

industriovn der trækker mere end 2000 W pr. fase, for selv om man idag må trække 13 A på

hver fase hvor der ellers har været 10 A førhen så vil jeg hellere sikre mig lidt margen hvis

der skulle opstå et eller andet uforudset, så mener jeg dog også at 2,5 kvadrat er at

overdrive HVIS det kun er til en alm. husholdningsovn, men der er slet ikke sket noget ved
'
(så vidt jeg erindre) at overdrive med dimensioner.

je__ns så vidt jeg ved er der ingen krav om dimensioner på kabel generelt i forhold til

spænding, men derimod er der i forhold til strøm.

S. fabrin jeg er helt enig med dig i at tilledningen bør være på min. 5 x 1,5 kvadrat til en

ovn/kogepl., men som du sikkert også selv har set mange gange i køkken installationerne

rundt omkring, så har (folk) det jo med at snuppe 220V fra det gl. komfur stik til både

køleskab, belysning under overskabe, microovn, stik til kaffemaskine, emhætte, og div. jeg

kan blive ved med at nævne mærkelige ting som bliver tilsluttet det førhen næsten eneste

stik som er monteret i huse fra før år 1980, så jeg vil helst at tilledningen hellere er 2,5

kvadrat frem for 1,5 kvadrat, men kun fordi jeg ved at der mange gange på et senere

tidspunkt bliver tilsluttet alt mulig mærkeligt (hardware i form af fjernsyn, radio, computer,

div. ekstrastik til toaster, frituregryder, brødristere, osv.)

M.H.V.

Georg Gearløs

Min ovn i det nye køkken kom med en 3x1,5 tilledning og der stod til max 2900w på ovnen, Om den kunne tilsluttes til 400V ved jeg ikke, men den fungere ganske glimrende ved de 230V. med pyrolyse og det hele
Jeg synes bare altid der er min. 2.5 kvadrat til 400 volt, men er der kun 13 ampere sikringer, er det jo nok ok.
(Dog afhængdig af længden på kablet, er det meget langt er 1.5 kvadrat ikke nok.....)

mvh jens
Tak for de meget fine og meget varierede svar ovenfor! Jeg ridser dog lige situationen op igen, da der vist er opstået lidt forvirring :-)

Forsyning: 3x16A, 2,5mm²
Kogeplader: 6400W, 1/2 faser (leveret med kabel til 2 faser)
Ovn: 3000W, 1/2/3 faser (leveret med kabel til 1 fase)

Umiddelbart ser det ud til at det eneste jeg vinder ved flere faser på ovnen, er at den muligvis bliver varm hurtigere. Til gengæld må der være en vis risiko for at knade sikringen når jeg bruger det forholdsvist sultne induktionskomfur på samme tid som ovnen - og så kan jeg godt leve med at ovnen er lidt "langsom".

Det var selvfølgelig en mulighed at måle forbruget for hver enhed over så mange faser som muligt, og så fordele dem ligeligt - men det kan jeg ikke rigtig hidse mig op til :-)
Skrevet af je__ns på 23 jan 2012 20:52
Jeg synes bare altid der er min. 2.5 kvadrat til 400 volt, men er der kun 13 ampere sikringer, er det jo nok ok.
(Dog afhængdig af længden på kablet, er det meget langt er 1.5 kvadrat ikke nok.....)

mvh jens

nope, spændingen har ikke ret meget at skulle sige.  De fleste kabler du kan købe rundt omkring er godkendt til 700V og mange andre til 1000V.   1,5mm2 eller 10mm2.  det har ikke noget at sige der.  Det er 100% strømmen man dimentionere kabler efter.  

længden; ja så skal vi op i en tilledning der kan nå huset rundt et del gange før vi skal bekymre os om spændingsfaldet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis