Loft-projekt

Vi bor i almindeligt paracelhus og jeg går og leger lidt med tanken om at gøre vores loftrum lidt bedre til opbevarin. Vi har bl.a. nogle bøger/papirer som vi gerne vil lægge på loftet, uden at løbe risikoen for at de går i stykker under de forhold som er på et loft.

I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål til at hjælpe mig igang:

Vi har kun 20 cm isolering på loftet og skal have efterisoleteret. Vi har tag med diffusionsåbnet undertag.

Hvis jeg lægger 20 cm ekstra isolering op mod undertaget (plus dampspærre etc), vil det give samme effekt som hvis jeg lave 20 cm ekstra isolering oven på det gamle? Hvor tæt må isolering lægge mod undertaget? Har læst at det må lægge helt op til?

Tanken er, at lave halvdelen af loftet til et isoleret loftsrum for at begrænse temperatursvingninger og fugt. Vil det overhovedet være effektiv i forbindelse med bøger etc?

På forhånd mange tak!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørger lidt mere præcist så:

Vil 20 cm isolering i loftsgulv og 20 cm isolering under tag, give samme isolering som 2x20 cm i gulv - altså samme effekt i rummene nedenunder?
Om det vil give samme isoleringsværdi, ved jeg ikke, men der er nogle ting du lige skal være obs. på. Læs evt. lige nedenstående link mht. undertagende:

http://duko.dk/diffusionstaet-diffusionsaaben

Nu kender jeg ikke opbygningen af din loftkonstruktion, men hvis det er et koldt loftrum nu, går jeg stærkt ud fra du har en dampspær i loftet (loftgulvet) og du må derfor ikke sætte en ny/ekstra dampspærre op imod isolering og undertag, uden at fjerne den eksisterende.
Tak Alexsh!

Hvis man laver et rum på loftet, må man altså ikke bruge dampspærre hvis der er nogen under gulvet - hvad hvis man lave udluftning i rummet, så fugt kan komme ud?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis