hvor meget lys har i på Værkstedet?


Jeg skal til at købe noget belysning til garagen, og er lidt i tvivl hvor meget man egentlig har brug for.. 

Bygningen er 8x5 meter og vægge/lofter er beklædt med spån/OSB plader

Jeg tager nok lysstofrør da de er billige, planen lige nu er at sætte 2 stk 2x18watt amaraturer op over arbejdsbordet, og 1 stk 2x36watt i loftet lige over motorrummet på bilen, og så ellers drysse 5stk 1x36watt rundt omkring.. så alt i alt omkring 7x36watt og 4x18watt rør = 324watt total

Men det bliver selvfølgelig også et vist strømforbrug bare til lyset.. 

Så derfor hvor meget har I andre sat op? 


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I min garage på ca. samme størrelse har jeg 2x36 W over en filebænk, 4x36 W 1 m fra begge sidevægge og 2x36 W over et arbejdsbord med vask. Srmaturerne er med reflektor.
Lyset kan tændes i 3 sektioner. desuden har jeg 2 skotlamper til orienteringslys.

Måske skudt over målet, men man kan ikke have for meget lys når man arbejder.
Du er under alle omstændigheder nødt til at have håndlamper, når du skal lave bil.
Det er rasende dyrt i elforbrug at forsøge at have tilstrækkelig lofts- og væglys og alligevel kan man aldrig lyse ordentlig op inde under skærme, under bunden. under motorhjælmen og ned i kroge og hjørne.
Mit råd er, at du blot sørger for rimeligt lys til at finde værktøjet og ikke falde over samme, og så arbejde med håndlamper. Selvfølgelig godt væglys ved filebænke.
Jeg har tidligere forsøgt mig med lyst gulv og masser af loftslys, men det var ruinerende dyrt at bruge.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har 5 stk 2 x 36w på 5x5m som er selve værkstedet, også kun 1 stk 2x36w på den første del ligeledes 5x5 meter, hvor bilerne bare holder normalt.

Mvh Christian

Opsæt rigeligt med lys og lav det så det kan tændes sektionsvis, så du kan tænde efter behov, fx en afbryder til lys over arbejdsbænke, en afbryder til grund lys i loftet (fx dit armatur i midten af lokalet, over bilen) og så en afbryder til ekstra belysning i loftet, til når du virkelig skal kunne se hvad du laver.

Så bliver du ikke ruineret hver gang du er i garagen og tænder lyset

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Som udgangspunkt 2 -300 lux pr. m2. til loftet det er omkring 7 - 8 w pr. m2 fordel dem jævnt. Kan selv bedst lide 1x armature og dobbelt så mange, giver bedre lys i hjørnerne. jeg tænder over 2 kontakter. den første tænder lys over arbejdsborde og maskiner og nogle få i resten af værkstedet. Armaturene over bord er hængt i wire så jeg ikke skygger for mig selv. Ellers en arkitekt lampe med fod der kan flyttes rundt med en 75w pære og diverse arbejdslamper.
Annonce

okay det lyder til at de 324watt jeg havde sjusset mig frem til ikke er helt skævt så, tak for feedback!

Og som der bliver nævnt skal der naturligvis bruges arbejdslamper når man ligger under bilen.. ellers skulle garagen jo lyse som en sol :-)
Værksted 10x10 meter.
4 stk 36 watt over/omkring arbejdsbord.
3 stk 36 watt fordelt rundt i rummet.
1 stk 2x36 watt midt i rummet, over smørregrav.
4 stk 2x18 watt i smørregraven.
1 stk 8 watt nødbelysning/orienterings lys.

Det hele tændes på 4 forskellige kontakter.
Orienterings lys er med sensor.

Mvh Thomas Hansen

Jeg har 8 stk 36 watt lysstofrør i min garage, på ca samme størrelse, som trådstarterens.

Jeg har hvidt loft, og lyse væge det hjælper jo også .

Jeg har det sådan det kan tændes, i tre afdelinger, så står jeg og arbejder eks. ved filebænken har jeg kun tændt de 3 stk. der er der.

mvh jens

jeg har et værksted på 4,5-7 m, selvfølgelig betyder det en del hvor lyst det hele er, jeg har 4 36W amature monteret i loftet, som giver et rigtig fornuftigt lys i rummet.
Desuden har jeg et dobbelt 36w amatur over filebænken som tændes seperat, jeg har et tilsvarende monteret så det lyser op der hvor en bil holder med motorrummet.

Jeg har hvide vægge og hvidt gulv, mit loft er ret blankt og hvidt


Billedet er selvfølgelig taget lige da jeg var færdig med det, nu er der rykket ind med div udstyr

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis