Maling af MDF reol

Har lavet flere tøj skabe i MDF og synes det er langt bedre og billigere at lave dem selv.
Så kan de laves så de passer i mål og kvaliteten er sku bedre end det laminerede spånplade man kan købe.

Mit næste projekt kunne jeg godt tænke mig at lave noget Montana-lignede reol til stuen. Men vil gerne have en flottere finish end jeg har givet mine skabe tidligere.
Disse har jeg regjort med grundrens, spartlet skruehuller, 1x grundmaling, 2x slutmaling. Vandbaseret (Beckmann)

Er det overhovedet muligt selv at lave en finish der bare ligner noget fabriks-fremstillet, eller skal man så have det sprøjtlakeret hos en prof?


2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal de se sprøjtemalet ud, så skal det sprøjtes. Prøv at få en pris hos en industrilakerer.

Alternativ kan du overveje en alkyd emalje og så rulle med en fin glatrulle.
Alkyd flyder flottere sammen og bliver mere hård, end de fleste vandige produkter.
Til gengæld er de længere tid om at tørre og hærde + de afgiver dampe under optørringen
der lugter og er sundhedsskadelige.

Hvis du vælger at rulle, skal du huske at lægge tilstrækkeligt meget maling på, så det kan flyde uden at løbe.
Jeg har tidligere malet døre og andet træværk med noget der hed radiatoremalje.. Dens egenskaber var supergode mht overflade.
Den flød helt sammen og gav et perfekt glat resultat.

Men den er så begyndt at gulne lidt nu. Er det ikke minusset ved oliemalinger? Og så synes jeg glansen er for høj til det udtryk jeg ønsker på min reol.
Jeg ønsker en mat jævn overflade.
Tænkte på om evt. en færdig blank lak som sidste lag kunne være løsningen?
Ellers er jeg frisk på oliemalingen igen. Vil dog bare være ked af det hvis den gulner og tager farve afhængig om den for sollys, eller der står noget på reolen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også