Creme til kage Lav-Det-Selv 3049 31-03-2000 14:59 Hvorfor vil cremen ikke blive tyk? (bryllupskage)Jeg har givet piskefløden et opkog, derefter opløst hhv chokolade og nougat i den.Dagen efter kan den ikke piskes tyk.Jeg mener selv at det har noget med det opkog at gøreJes Jensen 2 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 31-03-2000 14:59 Ifølge Berthas Kakebok (det er ikke en joke):½ l piskefløde1 pl kogechokoladevarmes op til kogepunktet.>Dagen efter kan den ikke piskes tyk.>Jeg mener selv at det har noget med det opkog at gøreBlandingen afkøles godt og piskes til en tyk creme.Jeg ved ikke helt hvad det rette forhold mellem fløde og chokolade/nougater, men tror du ikke, du har for lidt fløde.Og varm det kun op til chokolade/nougat er smeltet.Det kræver ikke, at fløden koger.Venlig hilsenIngerlise
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 31-03-2000 15:00 Proceduren er at give fløden et opkog (for derved også at forlængeholdbarheden) og så at blande den i den hakkede chokolade mens du "skubber"den rundt til den er opløst og kan røres sammen.Altså en ganache.Problemet kan i dit tilfælde være 2 ting, og jeg gætter at det er 2).1) Den er skilt, dette kan ske fra tid til anden - især hvis man pisker forhurtigt eller at blandingen for hurtigt bliver kold.2) Der er et forkert forhold mellem fløde og chokoladesmør, for at cremekan stive er det vigtigt at du har anvendt chokolade med et højt indhold afkakao(smør).1 kilo god 70% chokolade (Valrhona Guanaja) består af nogenlunde affølgende: 298 g. sukker, 1 gr. vanillie, 1 gr. soyalecithin, 345 g.uraffineret kakaosmør (dvs. rent udtræk fra bønner - indeholdende kakao),285 g. kakao og 70 gr. ren kakaosmør.Samlet er det altså 700 gr. (derfra de 70%) fedtstof som er fast og får dincreme til at stivne.Problemet er så at hvis du anvender en kombination af almindelig mørkchokolade på f.eks. 50% og blød nougat på 20%, har du pludselig reduceretmængden af fast fedtstof til det halve - hvorfor din creme naturligvis ikkekan stivne.Hvis den ikke er skilt, kan den sikkert redes ved at blive varmet op ogtilsat yderligere chokolade og evt. smør kan hjælpe til - jeg kan ikke sigehvor meget der skal til uden at kende din opskrift, men du forstår veludregningen?Ellers er du ganske velkommen!Mvh,René