Gulvspånplader vendt forkert og kan de males ?

I min entusiasme for at komme igang med at lægge gulv (spånplade m. fer/not)
kiggede jeg ikke nærmere på pladerne men gik bare igang.. Da jeg havde lagt de første 8 plader så jeg at der var trykt "Denne side op" på den ene side. Det var så desværre den side jeg havde vendt nedad på de første 8 plader 

Nogle der ved hvad betydning det har. Umiddelbart virker overfladen ens.

Havde tænkt på at male gulvet til sidst.. Er det holdbart og hvordan er arbejdsgangen?


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, den vedlagte monteringsanvisning er kun til at tøre røv i.
Og det er osse for dårligt at fabrikanten ikke mærker sine plader ordentligt. F.eks. ved at skrive "Denne side op" på den ene side og "Denne side IKKE op" på den anden side. Så var det jo til at finde ud af! :o)

Men bortset fra det har det ingen betydning. Mærkningen er der kun for at sikre at pladerne ved nedlægningen vender en.

Men overfladebehandling af spånpladegulve med maling er ganske slidstærkt. Afhænnig af malingens art og kvalitet naturligvis.

Må jeg foreslå at du læser på malingsbøtten - inden du går igang. Så du sikrer dig at malingen påføres på den rigtige side af pladerne jo. :o)
De kan sagtens males,blot skal du være opmærskom på at bruge en fleksibel malingstype.
Du kan se en vejledning her, hvis du vil læse mere om hvordan man maler gulv. http://www.maling.nu/maling-af-beton-cement-og-flisegulve.aspx
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af hpox på 20 jan 2012 10:25
Ja, den vedlagte monteringsanvisning er kun til at tøre røv i.
Og det er osse for dårligt at fabrikanten ikke mærker sine plader ordentligt. F.eks. ved at skrive "Denne side op" på den ene side og "Denne side IKKE op" på den anden side. Så var det jo til at finde ud af! :o)

Men bortset fra det har det ingen betydning. Mærkningen er der kun for at sikre at pladerne ved nedlægningen vender en.

Men overfladebehandling af spånpladegulve med maling er ganske slidstærkt. Afhænnig af malingens art og kvalitet naturligvis.

Må jeg foreslå at du læser på malingsbøtten - inden du går igang. Så du sikrer dig at malingen påføres på den rigtige side af pladerne jo. :o)

Ja tak for opbakningen 
Jeg har malede spånplader i mit værksted, de blev malet for ca 7-8 år siden med en vandbasseret epoxy maling, og det må jeg sige her holdt aldeles godt.
Jeg gjorde dengang ikke noget specielt ud af det. fejede gulvet, og rullede derefter malingen på, og det har som sagt holdt fint :-)

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Det er faktisk et krav, at pladerne vendes så mærkningen med deres godkendelsesstempel er synlige nedefra (MK/CE godkendelse) ved gulvplader og tagplader (krydsfiner OSB).
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også