Dampspærre.

Hej

Hus bygger 1954.

jeg skal til at efterisolere min ydervæg (nordvendt) med 45mm isolering og gips, mine nuværende inder vægge er pudsede murstenstens vægge med 80mm hulmur.

Huset skal hulmurs isoleres senere (80mm), men for at gemme kuldebroer osv.

Der er ind fræset el plex slanger og muret grønne dåser i væggen. Nyere El installation

 Hvis vi lader el plex slangerene sidde i væggen sidder de på den kolde side af damspærren.

Også selv om jeg får hulmur isoleret.

Samt de skal (forlænges ud) evt. trække nye kabler til forfra dåserne nu. 

Den skal side imellem de to lag gips plader

Men hvad med kondens i de rør der er indmuret.  Da stik samt kontakter skal side med samme placering.  Betyder der så noget hvis vi lader rør og dåser sidde i muren og trække nye kabler. 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej.
Risikoen for kondens er uendelig lille når rørene er indfræst i i den indvendige overflade af en muret hulmur.
Osse selv om det skulle glippe med hulmursisoleringen sidenhen.

Det er iøvrigt ikke rørenes placering i forhold til dampspærren, men til isoleringen, der har betydning for evt. kondensdannelse.

Ok har altid gået ud fra at kabler/el rør skulle ligge på den varme (side) altså i forhold til dampspærre,

Min el kabler i rør løber fra lampe udtagene i loftet og over i væggen 3-5 steder. I loftet kunne vi lægge dampspærren 1/3 inde derefter ligger el rør osv. På den varme side.. samt ca.50 mm isolering dækket af gips plader.

Er påbegyndt klargøring af hulmur til isolering, dvs. Taget sten forneden, mangler ca. halvdelen af huset, har (renset) murbrokker, mørtel, træstumper osv. Utroligt hvor meget der er derinde..

Det kan være en fordel at placerer f.eks. el-rør på "den varme side" af dampspærren.
For at undgå at perforerer og iøvrigt beskadige dampspærren.
Idet der jo i moderne byggeri trækkes en hulens masse ledninger af alle mulige slags rundt i ydervæggene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis