Tagvand -> regnbed. Hvordan??

Hej alle

Jeg vil gerne lave "lokal afledning af regnvand" og overvejer et regnbed/fordybning til at virke som reservoir. Hvordan får jeg vandet derhen?? Jeg har ca 16 m det korteste sted og 25 m det længste sted. Jeg overvejede først at lægge pvc i jorden, men de skal vel ned i frostfri dybde for at sikre at der er passage; og så mister ideen med overflade-nedsivning jo lidt....

Man kunne også lægge vandrender i beton, men det bliver ret dyrt (ca 80,- pr 60 cm plus moms for IBF).

Er der nogen der har en god ide??

Mvh Morten
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen det gør du da simpelthen ved at bruge perforerede drænslanger som du nedgravet i frostfri dybde.
Pointen er jo netop at jeg skal lave overflade-nedsivning; det kan man ikke så godt hvis vandet først skal hentes op fra 3/4 meters dybde...??

Jeg søger en transportvej fra tagnedløb til regnbed, ikke dræn etc.

Mvh Morten
Hvis du lægger drænslanger ned i frostfri dybde vil vandet komme op i regnbedet, det er ikke noget problem at det skal ned og op igen. (Foebundne kar)

Selvfølgelig skal der være fald fra hus til bedet
Jovel, det er klart. Men jeg er bekymret for hvad der sker med vandet i slangen når der pludselig går frost i det hele; der vil jo stå mere eller mindre vand i slangen hvis man bruger dén metode. Og hvis der er is i, stuves vandet jo op i nedløbsrøret.

a) er det noget I har erfaring med (specificer gerne)

b) hvordan ville I i så tilfælde designe udløbet?

Mvh Morten
du kan sagtens grave pvc rør ned, så længe det er "tørre" ledninger er der intet krav til dybden, man siger normalt 40 cm til bundløb, men der er ikke noget problem i at lægge rørene lige under græsset.

ellers må du jo lave en alternativ pumpenbrønd med en billig pumpe fra harald skrald
Tak, det ender med pvc øverst i jorden tror jeg. Så mangler jeg bare en med en minigraver der gider flytte 10 m3 jord i selve bedet :-)
Du lejer da selv en mini grave maskine og en motorbør, men pas på for der går fuldstændig dreng i den, sådan en grave maskine er det herligste stykke legetøj for ældre drenge
Jeg lejede sådan en mellem stor gravemaskine og en motor bør i efteråret 2011 jeg brugte den i 10 timer ca. og det kostede mig ca. 3200,00 kr.

Men jeg ville nok være lidt betænkelig ved at lægge Pvc. rør lige under græsset, især hvis du køre på en plænetraktor.
Jo tak, men dem jeg har haft til at grave før kan vist klare sådan en smule hul på max 1 time. Så en dag på vej hjem fra pladsen kan de måske overtales :-)
Nu var det godt nok også et større hul jeg gravede, 10 m. langt 4 m. bredt og 60-70 cm dybt. Blot for efterfølgende at fylde det op med knust beton, så min båd kan stå sikkert om vinteren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis