1 sal badeværelses gulv - ikke beton !

Hejsa

Til et 1 sals badeværelses gulv, udført som en let konstruktion, det vil sige ikke beton, hvilke muligheder har man der ?
Der skal fliser på gulvet og gerne vandbåren gulvvarme !

Fibergips+gummimembran med varmefordelings plader under ? Kan der laves lokal fald i en bruseniche isåfald ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af SlettetBruger-202005 på 18 jan 2012 16:34
Hejsa

Til et 1 sals badeværelses gulv, udført som en let konstruktion, det vil sige ikke beton, hvilke muligheder har man der ?
Der skal fliser på gulvet og gerne vandbåren gulvvarme !

Fibergips+gummimembran med varmefordelings plader under ? Kan der laves lokal fald i en bruseniche isåfald ?

Du skal have 2 lag, f.eks. 1 lag vandfast krydsfiner + 1 lag f.eks. fibergips som du selv er inde på.
Den med vandbåren gulvvarme bliver ikke så let, da man også skal passe på højden af gulvet, men det kommer jo an på dine forhold. Jeg opgav den vandbårne gulvvarme.

Er du sikker på at du kan have gulvafløb. Jeg tænker på, hvad er der neden under?
Jeg byggede  en brusekabine med hævet gulv, for at få plads til et meget lavt gulvafløb, der gik ud til faldstammen. På den måde slap jeg for specielt fald i brusekabinen ift det resterende gulv.
Men ellers laver man fald ved at kile gulvpladerne op ift afløbet, og så bruge rigtig mange skruer til at skrue det hele grundigt sammen med.

Jeg har lavet 2 sådanne badeværelser her i huset, og de virker perfekt også >10 år efter!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.

jeg er selv ved at renovere mit hus totalt, jeg har på første salen oprette tbjælkelaget som er ca. 200mm tyk, lavet afløb og vand osv. som normalt, købt plader med fræset riller til vandbåren gulvvarme, de er 22mm, så bliver der smidt varmefordelingsplader ovenpå samt gulvvarme slanger, ovenpå det regner jeg med at smide 1 lag 12.5mm fibergips og igen oven på dette 15mm fibergips undtagen i brusekabinen for at få en lille kant så muren kan lave fald derinde..

på fibergipsen er det så meningen at jeg vil have klinker på, samt også i brusekabinen. Evt. fald på gulvet kan muren hvis han er lidt fiks med fingrene i fliselimen..

Be Smart - Not Stupid..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hejsa

Tak for svar !

Mit bjælkelag er med 600mm afstand og skiftevis nye 200*45 og gamle ~7*7" cirka. Jeg havde tænkt på at lave varmefordelingen mellem bjælkerne, på forskalling, for at holde gulvet lavt. Resten af første salen er med almen gulvspån så vil gerne undgå et for højt trin ind på badet.
Oven på ville jeg så lave enten 2 lag fiber eller 1 tykkere lag.

Selve afløb mm kan jeg fint lave mellem spær, og kan da også leve med en kant ind i brusenichen, men ville helst lave det nedad.

Kan man lave en kasette ned i gulvet, med det formål at få lokal fald i brusenichen ? Eller vil det blive for lokalt og dermed ikke arbejde med resten af gulvet, trods gummifuge i nichen mod resterende gulvplan ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Min beskrivelse skal måske lige uddybes lidt. Jeg har synlige bjælker neden under badevarelsesgulvet, hvorfor den lave byggehøjde var meget væsentlig i mit tilfælde.

Du skal bare tænke grundigt over, hvor og hvordan du får ført dine afløb. Det er ikke nemt at komme på tværs af bjælkelaget med et lokumsafløb!

Men der er ikke noget mærkværdigt i at lave nedsænkning i gulvet, når du blot er meget omhyggelig med korrekt fald, omhyggelig montering af gulvafløb og din vådrumsmembran, hvor jeg bestemt vil foreslå 2-komponenttypen, som man smører på med spartel.

Med venlig hilsen
ktm

 

Novopan sælger et såkaldt klimagulv, (moderne skal det jo være), som pakkeløsning endda:

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=novopan+klimagulv&source=web&cd=3&ved=0CCwQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.novopan.dk%2FKlimagulv%2520v%25C3%25A5drum-184.aspx&ei=yWIYT9npM5imsgbikMjeDQ&usg=AFQjCNFy6nkGnvtLx3tAxzpQTw0blqtYzw&sig2=wPkvKgj9g9fBvvDdjLZ_sg
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også