Rør til badventilation og emhætte

Hej

I vores nye hus, som er under opførelse, skal jeg have ført følgende op til taghætterne:

Rør fra ventilator i bad i stueetagen.
Rør fra emhætte i stueetagen.
rør fra bad på 1. sal.

Jeg kan se, at man kan købe en lang række forskellige rørtyper. Nogle er blot slanger i 3 meter stykker, som trykket sammen ikke fylder mere end 20 cm. Andre er faste rør.

Rørene/slangerne bliver lodrette, og nogle steder skal længden være helt op til 5-5,5 meter.

Er der nogen, som kan oplyse, hvilken type rør/slange jeg bør anvende og lidt om fordele og ulemper ?

På forhånd tak !

Selvbyggeren

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad du SKAL bruge ved jeg ikke!

Men fleksible plastrør er noget skrammel eller ihverffald en discountløsning.
Men det handler jo osse om føringsveje, plads, brand, isolering, holdbarhed, rensning oma.

I et nybyggeri og med så lange rør må det hedde faste isolerede rør, 4kantede eller cirkulære.

Hej hpox

Det lyder fornuftigt med faste rør. Ved du om det så er sådan nogle metalrør, som benyttes til varmeflytning, som jeg bør benytte ?

Almindelige røde kloarkrør kan sikkert også anvendes, men de er jo nok ikke fremstillet af et materiale, som man bør benytte inde i husene.

Selvbyggeren

Ved ikke så meget om ventilation.

Udover at jeg aldrig har set kloakrør anvendt. De passer slet ikke sammen med ventilationsenhederne. :o)

Du skal bruge enten spirorør, som er runde metalrør, eller firkantede plastrør, som vist osse findes præisolerede. Begge rørtyper er en del af systemer hvor alle fittings osv. passer sammen.

Start med DUKA og prøv at Google på boligventilation eller lign.
Man bruger normalt spirorør. Du kan finde en del oplysninger ved lindab eller øland.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis