Varmepumpe: væskemængde, ved flytning af varmepumpe

Hej 
Vi har fået flyttet vores Toshiba varmepumpe (RAS-10YKV-E/RAS-10YAV-E)(split-model) til mere optimale steder i og uden for huset.
Det er altså både de to indedele samt udendørsdelen der er flyttet.
Arbejdet er udført af fagmand, med moms og hele dynen... 
Nu er jeg i tvivl om den mængde væske (R410) som han evakuerede, og senere genbrugte, stadig er korrekt i forhold til den nye placering.
Rørføringens længde svinger højst en meter i forhold til den tidligere placering, og der er anvendt helt nye rør.
Den ene indedel (stuen) sidder 2 meter højere end kompressor. Den anden indedel (kælder) sidder lige indenfor kompressoren. (Husets kælder er hævet et halvt niveau)(murermestervilla)

Grunden til jeg skriver er, at indedelen i kælder varmer som en drøm, men indedelen i stuen kan højst levere 20 gr. varme, selvom jeg stiller temp til 30 gr.

Anlægget er fra 2003 og har altid kørt upåklageligt.  

Montøren siger at han afmonteret den tidligere temperaturføler, fra stuens indedel, som sad 2 meter fra indedelen, og herefter sat den tilbage i sin oprindelige position, som den sad fra fabrikken.

Anlægget kører altså, men jeg synes ydelsen er blevet meget ringe. Nogle idéer til fejlfinding, inden jeg kontakter montøren igen?

Mvh B&W

B&W

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om kælder-enheden bruger størstedelen af anlæggets total-kapacitet.
Har du forsøgt at stoppe kælder-enheden, og se om du så er i stand til at få knald på stue enheden?

At termostaten er blevet flyttet til fabriks-placeringen er et vidt begreb, og ikke altid ensbetydende med det er korrekt/mest optimalt i lige nøjagtigt DIT anlæg.

Hvis rørføringens længde kun svinger med en meter, er det højst sandsynligt ikke nødvendig med mere kølemiddel.

Jeg har selv lige fået flyttet min udedel tre meter af en kølemontør for det firma jeg tidligere arbejdede i som elektriker og her var der rigeligt på anlægget i forvejen, så han bare kunne nøjes med det antal gram der allerede var på anlægget.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej igen og tak for Jeres svar.
Jeg tror problemet er løst.
Som nævnt, så blev føleren monteret tilbage til dens oprindelige position, altså den position der var tiltænkt fra fabrikkens side.
Det vil sige, alligevel ikke helt, for montøren kunne ikke få føleren til at sidde fast i holderen, og så lagde føleren sig tæt på et af de væskefyldte rør, der leder varmen hen til lamellerne.
Nu har jeg selv monteret to meter ledning til føleren, og sat føleren i hjørnet af stuen, og nu kører anlægget fint igen.

Jeg kan huske at de ejere der fik monteret anlægget i 2003, også havde problemer med føleren i stue-enheden, hvilket betød at GIDEX måtte montere føleren to meter fra enheden, og så kørte anlægget fint.

Mvh Kenneth

B&W

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis