Arbejde måske udført af ufaglærte

Hej med jer
Vi har haft en entreprenør til at renovere det det udvendige af vores hus. Vi har hele tiden været i tvivl, men nu 4 måneder efter at soklen er lavet færdig (den gamle blev hugget helt ned og en ny muret op) , er der allerede begyndt at falde stumper af. Soklen ligner en stor reparation og ikke en ny sokkel...
VI er nu rigtig bekymret for om de der har lavet soklen overhovedet er murere. Og det synes jeg virkelig er et problem, hvis en entreprenør kan hyre folk til at udføre et stykke arbejde uden de er udlært.

Er der nogen der kender om der er regler om den slags? Jeg må ikke få oplyst navn eller cvr på dem der har lavet det

Vh
peter
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Står CVR nummeret ikke på din faktura fra entreprenøren eller er det lavet "orange" ? Det er entreprenørens ansvar, om det er uddannet personale, han bruger. Din klage skal rettes til den, der har sendt dig fakturaen.

fase
Hvem der har udført arbejdet er dig uvedkommende. Det er den, du har entreret med, der har ansvaret for arbejdets rette udførelse. Så du henvender dig til ham og reklamerer over arbejdets udførelse.

fase
i know, men det kan være svært for sådan en som mig at vurdere om arbejdet er udført korrekt. Måske falder soklen af om 5 år og så har jeg ingen garanti for noget som helst. Og sandsynligheden for at netop dét sker, er alt andet lige større hvis ikke det er professionelle der har udført det...
Du skriver i dit første indlæg, at du har fået en ny sokkel. Jeg går ud fra, at der er sokkelpuds, der er repareret, da det ikke er normalt at udskifte soklen på et hus. Hvis sokkelpudsen allerede på nuværende tidspunkt er ved at falde af, må du da allerede nu rette henvendelse til den entreprenør, du har entreret med og påberåbe dig fejlene i det udførte arbejde. Det vil være en godt ide, at din henvendelse er skriftlig, så du har bevis for din henvendelse.

fase
Annonce
Skrevet af plippert på 18 jan 2012 13:16
Entreprenørens cvr er helt fin og han er medlem af noget byggegaranti....
Hvad er det for en garanti? Hvilke forpligtelser har han som medlem? Hvilke fordele har du som forbruger?


 Certificeret Statiker

Når du siger byggegaranti, går jeg ud fra at du mener Byggegaranti Ordningen, som mange danske håndværkere er medlem hos.

Det sikre dig:
- At din håndværker er godkendt af Dansk Byggeri
- Fem års garanti efter arbejdet er færdigt også selv om virksomheden er gået konkurs. 
- Dækning mod sjusk, fejl og mangler
op til 100.000 kr.

Læs mere på www.byggaranti.dk

Som der er nævnt tidligere, så har entreprenøren alt ansvar, også hvad ang. de underleverandøre som han nu engang har brugt. Hvis der er faldet noget puds af soklen, så ret henvendelse til entreprenøren og at han skal komme ud og kigge på det. Hvis han nægter at, der er nogle fejl, så få en uafhængig sagkyndige til at kigge på det. Han kan hurtig sige om det er iorden, eller om du vil få problemer med det efter 5 år. Hvis entreprenøren stadig nægter må du jo tage den lange vej.

Uden at være helt sikker, så mener jeg altså at entreprenøren har pligt til at oplyse CVR og navn, på hans underleverandøre.


Så vidt jeg ved, er det helt ny sokkel. Der er hakket 3-4 cm af og lagt nye 3-4 cm på soklen hele vejen rundt.
Jeg ved også godt, at det er entreprenøren der har ansvaret for at arbejdet er udført korrekt. Ville ingen af Jer tænke at det skulle laves om, hvis I havde mistanke om at et sådan arbejde ikke var udført af fagfolk?
Skrevet af plippert på 18 jan 2012 17:12 
Ville ingen af Jer tænke at det skulle laves om, hvis I havde mistanke om at et sådan arbejde ikke var udført af fagfolk?
Hvis du ikke har stillet krav om det og det ikke er en forudsætning for hans medlemsskab af garantiordningen, så kan han for så vidt anvende enhver til at udfører arbejdet! Men du kan da til hver en tid kalde ham ud og ved selvsyn konstatere kvaliteten af det arbejde der er udført!


 Certificeret Statiker

Hvis de har hakket noget af soklen omkring 3-4 cm er det jo ikke hele soklen der er skiftet, soklen holder huset, at fjerne den vil være en ret stor sag, den er ikke kun 3-4 cm tyk, men på tykkelse med husets væg.

Men som andre skriver, hvis der er problemer med det udførte arbejde så skal du klage til ham der har stået for det, om de så skal laves om eller bare rep, det må i snakke om..
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis