Reduktion 100x150 mm til ventilation

Hej med Jer!!

Jeg har forgæves forsøgt at finde en reduktion til flexslangen fra min emhætte. Flexslangen er 150 mm, men hullet i muren er kun 107 mm.

Det har kun lykkedes mig at finde en reduktion fra 150 til 125 mm og endnu en fra 125 til 100 mm. Er det nogen særlig god løsning?

Jesper
Hej med Jer!! Jeg har forgæves forsøgt at finde... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
750 m3 i timen må siges at ligge i den lave ende og der er ingen grund til at nedsætte effekten yderligere og som Illisher skriver er det ikke så vanskeligt at udvide hullet under normale omstændigheder.

Forøvrigt er kravet til emhætter at afkast skal føres til rygning.

Der findes mange emhætter på markedet med både 1200 - 1400 og 2000 m3 i timen, men disse er dog nok normalt med eksterne motorer
Det kan godt være, men jeg har selv en med 2000 m3/t som dog reduceres noget p.g.a. 6-8 m rørføring selv om der er anvendt 200 mm spirorør helt op til taghætten.
Men for meget emhættesug kan der nu blive.
Hvis der er en brændeovn i nærheden af emhætten så suges asken ud af brændeovnen. Når lågen til samme åbnes.

Har jeg ladet mig fortælle!
Der er et problem med, at emhætten får tilført luft nok i ethvert nogenlunde tæt hus, så derfor kan det være en god ide at åbne et vindue i modsatte side af huset, og ikke brændeovnen for at give det korrekte flow, mens emhætten er i brug.
Annonce
Vi har også en friskluftsventil i køkkenet, så den trækker nok det meste derfra. Har i øvrigt ved nærmere eftersyn konstateret at røret er 153 mm. Det er sgu nogle underlige mål de køre med?!

Krav til emhætter? Vil det sige at jeg skal føre rør fra emhætten gennem værelserne på 1. sal for at nå op til tagryggen i modsætning til at bruge det hul der allerede er kun 1,5 meter væk? :-)

Det er faktisk rigtigt, at du skal føre røret op gennem værelse (kan måske gemmes i en skillevæg ?) og til rygning for at opfylde lovens krav, men så skal du også anvende glatte rør i den rigtige dimension, da flexslanger er en nødløsning, som i sig selv nedsætter effektiviteten på din emhætte, p.g.a. turbulens forårsaget af den ru overflade.

Skal forøvrigt ud til en opgave på mandag, hvor en emhætte ført ud gennem væggen, giver lugtgener hos naboen.
Da jeg arbejde som ventilationsmontør, måtte længden af flexslangen maks være 1,5 gange rørets diameter pga. tryktab.
Er det ikke længere lovligt at føre sit EM udtag ud af væggen på huset? Det er da ellers ret almendeligt. (Men måske ikke ved nybyg?)
Hmm, skulle aldrig ha' spurgt! :-) Er det kun ved nybyggeri eller også ved ny emhætte/udskiftning af eksisterende?



Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis