Oppe luftfugtigheden i stuen?

Nu ved jeg ikke hvordan luftfugtigheden er i min stue, men går da ikke ud fra den er særlig høj. Jeg er blevet fan er palmer og har nogle stykker. De kan ret godt lide i høj luftfugtighed, derfor forstøver jeg regnvand over dem en gang eller to om ugen.

Men hvad kan man ellers gøre, kunne man måske stille dem i et vandbad, altså som de ikke kan suge af, men derimod tage imod den vand der fordamper, ville det være en ide?

Pt. har jeg en musa basjoo og en dværg banan plus en ensete af en art.

LIFT-EAT-REST-REPEAT

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan komme en klar plast sæk ned over planterne det giver en meget høj luftfugtighed , har selv en musa basjoo som står tørt og koldt 8 gr C vinteren over..........


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Nu er min ikke andet end 30cm høj og ikke særlig gammel og har ikke rigtig mulighed for at stille den køligt og lyst, så den står bare i stuen.
Skal de absolut have det koldt om vinteren, er det ikke fint nok at lade dem stå i stuen og så ud på teressen med dem til sommer?

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Musa basjoo er den eneste bananplante der kan gro på friland  her i DK .
De visner ned om efteråret og kommer igen nede fra jorden om foråret lige som en staude.De skal dog vinterdækkes i hårde vintere.
De giver mange sideskud som man kan skære af og bruge som nye planter , det er sådan en jeg har taget ind og stillet køligt ,det er en back up hvis den store på friland skulle gå ud.
Hvis man stiller dem for varmt her om vinteren vil de blive få misvækst og blive ranglet på grund af lysmangel , brug eventuelt kunstlys .

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hvis den visner ned hvert år, hvordan kan den så nogensinde blive større end hvad den kan gro på et år?

Jeg har som sagt ikke rigtig mulighed for at stille planten direkte koldt, men ovenpå i huset er der køligere end i stuen. Men jeg tænker bare, det kan da ikke passe man ikke kan have sådan en palme uden at skulle stille den udendørs?

Det er kun om sommeren jeg rigtig har mulighed for at stille den nogle fornuftige steder udendørs i en krukke.

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Nu er bananer ikke en palme , men det er en anden ting , Musa basjoo  bliver op til 3-4-5 m høj på friland , men kan ikke give bananer her i landet , der er vores sommer for kort til .
Den vokser meget hurtigt sætter hurtgt nye blade af og masser af sideskud , kræver sol og varme og masser af vand og gødning.
Vokser naturligt i Japan.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Bør jeg gøde den her om vinteren også?

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Nej ! generalt set gøder man ikke planter om vinteren , men giv vand efter behov.....

   elektriker fra jævnstrømmens tid
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis