anbefaling af EL opvarmning

Er ved at sætte vores loft istand til lege-hygge-rum (ca. L=9 B=2,5 H=1,8m)

Der er desværre ikke mulighed for vandbåren opvarmning, men hvad er så det bedste alternativ? Synes der findes mange olie/el radiatorer fra 200-2000kr.
Hvad kan I anbefale? Det er måske en fordel at vælge 2 radiatorer. én i hver ende ?


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Invester i en luft til luft  varmepumpe i får 3-5 gange så meget varme pr. krone som med de gammeldags ohmske elovne , da det er vedvarende energi, er der et statstilskud mener jeg.....


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Tjah jeg syntes jo olie radiatorer er de mest sparsomme, der opvarmes olien ind til den når den ønskede temperatur, hvorefter thermostaten slår elforbruget fra medens olien står og afgiver varme ind til det er nedkølet så meget at thermostaten starter op igen.
Jeg har et uisoleret lofts rum jeg bruger som systue/skrædderi her har jeg to stk. 400 w olie radiatorer stående og de kan sagtens holde rummet oppe på en 21+ uden at bruge overvældende meget strøm. Mit rum er ca. 3,5 x 4,00 m.
har lige kort søgt på varmepumper.. stødte på en bosh til 10.000kr....
Hvilket nok er lige voldsomt nok. Skal slet ikke bruge så meget på det. Ellers ville jeg få ført mine fjernvarmerør op istedet.

tagfladen er fint isoleret med 200mm, og der er åbent fra 1.salen... så jeg skal bare lige hæve temp. fra ca. 17 til 22 grader
I det jeg vedgår at være inderligt imod elvarme, så må jeg i cdette tilfælde sige, at 2 olie-el-radiatorer vil være den nemmeste og mest økonomiske løsning i denne sammenhæng.
Skal rummet ikke bruges heletide kan der med fordel sættes en timer på.
Husk, at der ikke kommer meget konvektionsvarme op fra underetagen, når temperaturen i loftrummet er højere end nedenunder, og så skal elvarmen trække det mere.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jamen du siger da noget der,  Chr !
Hvorfor ikke anbringe et par riste i gulvet med rør igennem ned til stue etagen, det kunne vore bedste forældre da finde ud af, og så skal der jo ikke bruges extra energi for at opvarme førstesalen.
Annonce

Det er faktisk forbudt ved lov at installere elvarme i helårshuse det er kun tilladt i sommer og fritidshuse , men det her er vel kun at betragte som suplerende elvarme så det går vel nok.
Hvis du vælger "gammeldags " elvarme så køb 2 billige  termostatstyret panel ovne ,de giver lige så megen varme som de dyre , ikke de der olieovne som er en meget træg varme kilde , som er svær at styre ,det vil sige at når termostaten tænder for ovnen går der et stykke tid før varmen kommer og når termostaten slukker går der tid før ovnen bliver kold , det kan give en ujævn varme komfort.
Men nr. 1 er den der bosch varmepumpe til 10000kr, jeg har selv lige købt og installeret sådan en  og den vil hurtigt have tjent sig hjem , der er jo også den fordel at den kan køle huset ned i en sommerhedebølge ...........


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Så de olieovne som er meget populære ny, skal jeg altså ikke købe?

Er der nogle data jeg skal kigge efter mht effekt? Nogle er jo på flere 1000W. Det lyder voldsomt, også for min el regning.
Men hvis det er termostat-styret så justerer det vel sig selv fint.

Jeg har bare slet ingen fornemmelse for strømforbruget på sådan to paneler. Som skrevet skal de jo "kun" lige varme et par grader yderligere op. Nu har det jo ikke rigtigt været vinter endnu... Så kender jo heller ikke helt omfanget af brugen.
Men mit bud vel være at en kold vinter ligger temp. måske på 13-15 grader.
Jeg ville faktisk godt holde mine gavle fri for radiatorer.
Vores skortsten står inde i midten, kunne være smart hvis jeg kunne sætte en radiator op på to sider af skorstenen, men det kræver jo så at den er smal men høj.. Kan sådan en type fåes? Eller kan man bare montere en alm på højkant ?
Jeg mener altså at det er noget vrøvl at olie radiatorer er dårligere end almindelige panel radiatorer. Og når det kun gælder om at hæve temperaturen et par grader eller fem, er de da det bedste. De små på 400 w. som jeg har klare da at opvarme første salen uden at skiven i elmåleren er ved at skvatte ud af sine lejer. Og de er altså ikke større end de sagtens kan sidde på hver side af din skorsten, det bedste af det hele er at du kan købe dem hos Onkel Harald for under 100,00 kr. stykket.
Skrevet af Håndværkeren på 18 jan 2012 12:10
Jeg mener altså at det er noget vrøvl at olie radiatorer er dårligere end almindelige panel radiatorer. Og når det kun gælder om at hæve temperaturen et par grader eller fem, er de da det bedste. De små på 400 w. som jeg har klare da at opvarme første salen uden at skiven i elmåleren er ved at skvatte ud af sine lejer. Og de er altså ikke større end de sagtens kan sidde på hver side af din skorsten, det bedste af det hele er at du kan købe dem hos Onkel Harald for under 100,00 kr. stykket.

er det den her du har:
http://www.harald-nyborg.dk/p9020/h...-400w-ipx4

og hvor mange har du til din 1.sal og hvor mange m2 ?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis