Ledning til indbygningsspots

Har købt nogle indbygningsspots som skal sidde i udhænget ved min carport/værksted som ligger lidt fra selve huset med en læmur imellem.

Der var pudsigt nok ikke ledninger med i æsken, men på monteringtegningen er der angivet at ledningen skal være 0.75mm2 H03VV-H2. Er det en alm. billig ledning i stil med dem man køber i rulle hos onkel harald til ca 150 kr for 100m eller er det en særlig ledning? Har før installeret lignende spots hvor der fulgte ledning med og det lignede bare alm flad ledning som den man typisk finder fastmonteret på en lampe.
Såfremt det er en alm. ledning, må denne så også anvendes mellem hus og over til carport/værksted eller skal der anvendes inst. kabel der?


Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Har købt nogle indbygningsspots som skal sidde i... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har set på den vejledning du har vedhæftet, det ser ud til at der er ledning fra lampesoklen til samledåsen, den er sandsynligvis i orden, det skal være varmebestandig kabel.

Kablet mellem samledåserne, og videre til afbryderen skal være min. 3 x 1,5 kabel, normalt stift installationskabel, Jord skal fremføres i alle nye installationer.

Jeg har set på vejledningen fra Nordlux, der står "0.75mm2 H03VV-H2" men det er ulovligt til fast installation, jeg er også meget skeptisk overfor de viste samledåser, synes ikke de ligner noget der er egnet til udendørs brug.
Skrevet af akselj på 18 jan 2012 14:51
Jeg har set på den vejledning du har vedhæftet, det ser ud til at der er ledning fra lampesoklen til samledåsen, den er sandsynligvis i orden, det skal være varmebestandig kabel.

Kablet mellem samledåserne, og videre til afbryderen skal være min. 3 x 1,5 kabel, normalt stift installationskabel, Jord skal fremføres i alle nye installationer.

Jeg har set på vejledningen fra Nordlux, der står "0.75mm2 H03VV-H2" men det er ulovligt til fast installation, jeg er også meget skeptisk overfor de viste samledåser, synes ikke de ligner noget der er egnet til udendørs brug.


Nu er det jo jeg bliver lidt knotten, ikke over dit indlæg akelj, men over hvis Nordlux virkelig anviser et kabel som er ulovligt at anvende.

Nu har jeg jo set at der er en del herinde som går meget op i reglerne og jo må formodes at have styr på dem, er der en der kan nævne præcist hvor det står i stærksstrømsbekendtgørelsen at der skal anvendes min. 3 x 1,5 mm2 kabel eller endnu bedre smide et direkte link til det. Ikke at jeg betvivler det, men orker ikke at skulle til at pløje hele bekendtgørelsen igennem for at finde det. Vil rette henvendelse til Nordlux og stille spørgsmål ved det kabel de anviser kontra stærkstrømsbekendtgørelsen og der er det at jeg gerne vil kunne henvise til noget helt konkret og ikke "bare" at jeg har hørt ...


Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

At spørge om hjælp eller søge på nettet efter informationer er vel helt legalt, jeg afholder mig ikke for at lave nye spær, lægge undertag og tagsten selvom jeg ikke er tømrer. Det er vel også farligt for familien mig og evt. nye ejere hvis det ikke er lavet ordenligt.
Det samme med bilerne, de har aldrig været på værksted, jeg er ikke mekaniker men gør det selv, selvom bilen er til fare for alle hvis den ikke er i orden.
De sidste 30 år har der ikke været fejl på bilerne og da det blev aktuelt gik de også gennem syn, taget er der også endnu.

Kender mange der har haft problemer med både tømrer og mekanikere, det er vel bare at kigge på dette forum, så efter min mening er en uddannelse ikke det samme som perfekt arbejde.

Det samme med el arbejde, det er ikke længe siden jeg læste at 2 ud af 5 fejl i installationer var pga gør det selv, så må de sidste jo være lavet af en installatør. I 98 blev der lavet 2949 syn af nye installationer lavet af installatører, der blev fundet fejl på 1192 af dem.
Så nej, tror ikke at en uddannelse er garanti for sikkert og lovligt udført arbejde.

En normal husinstallation er ikke raket videnskab. Love og regler kan slås op lige som de kan med alt andet omkring byggeri. Det er de færreste huse jeg har oplevet det har været nødvendigt med de helt store beregninger. Men som med alt andet skal man være omhyggelig, overholde reglerne, og hellere tjekke en gang for meget.

Tror det var herinde jeg læste at i Canada må du selv lave dine installationer, når du er færdig bestiller du et syn og så er det godkendt ( vis dit arbejde er i orden ) Det syntes jeg er en glimrende måde at gøre det på.

Til dine indbygningsspot trækker du alm. 3x1,5 stiv installationskabel over til garagen til en membrandåse, derfra til spot, blød ledning feks biltema Silikonekabel RHX, er der klemme på spot til jord skal det være 3x ellers 2x0.75 eller 1.5 ( mit valg ). Husk membrandåsen skal sidde tilgængeligt.

God arbejdslyst
Skrevet af Don John på 18 jan 2012 16:10

Nu har jeg jo set at der er en del herinde som går meget op i reglerne og jo må formodes at have styr på dem, er der en der kan nævne præcist hvor det står i stærksstrømsbekendtgørelsen at der skal anvendes min. 3 x 1,5 mm2 kabel ..
Stærkstrømsbekendtgørelsen A6 524 tabel 52 H.


 Certificeret Statiker

Det var dog utroligt så mange gør det selv folk der findes, som prøver at gøre sig kloge på el arbejde.

Nu vil jeg prøve at komme med nogen begrundet svar på de underligere og forkerte konklusioner jeg har læst igennem dette indlæg:

1. Skal der bruges udendørs spot? Nej ikke i dit udhæng. Der er krav til min. IP21, dvs. almindelige indendørs spot. (SB tabel 802)

2. Hvilket tværsnit skal der bruges til kablet mellem dine spots? Da det lyder som om du vil strikke det sammen som fast installation skal der bruges min. 1,5 mm2 med beskyttelsesleder. (SB tabel 52 H og

3. Hvilken type ledning skal der bruges? Normalt vælger man at anvende silikone kabel til denne type installationer, men det er producentens anvisninger der skal følges.

4. Kabel mellem de to bygninger? Der skal bruges et installations kabel på min. 1,5 mm2. Derudover skal du kontrollere for spændingsfald.

Mht. at de skriver 0,75 mm2 i tværsnit er hvis du monterer dem som et armatur med tilledning til en roset eller lign. Så er det tilladt.

Derudover vil jeg lige nævne at du har valgt at købe nogen af markedets dårligste spots (efter min mening), hvor norlux har formået at lave rustfrit stål som ruster. De påstår at man skal give sige rustfrie lamper olie, så de ikke ruster. Til nogen af dem levere de inddag olie med til. Alle andre mærker formår at gøre så det rustfrie ikke ruster.

Noget være bras, til overpriser.
Annonce
Takker Ingenioeren, så vil jeg da lige få skrevet til Nordlux og høre hvad de har at sige til det.


@ mellon; godt indlæg.

Nu kan jeg jo så på baggrund af denne problemstilling fristes til at sige, at nogle af fejlene i gds-arbejdet skyldes fejlagtig montageanvisning fra producenten. Går ud fra at vi - på trods af de forskellige synspunkter vedr. gds-arbejde - kan blive enige om at montagen af omtalte spots ser ret enkel ud ud fra medfølgende montageanvisning. Det får jo en del til at tænke at det er så nemt, at det kan man da selv klare. Når der så er fejl i anvisningen så er det jo klart at den/disse fejl bliver overført til selve arbejdet, som dermed ikke bliver udført korrekt.
På baggrund af denne debat er jeg egentlig glad for at jeg blev "snydt" for ledningerne i den æske jeg har købt, for ellers så havde jeg heller ikke vidst bedre end at de ledninger var gode nok fra samledåse til samledåse når nu det stod angivet i anvisningen selv om jeg da også mener at have hørt at faste installationer skulle være med min 1,5 mm2 og jord. Selv om man mener noget andet, så vil man jo være tilbøjelig til at rette sig efter det der står i en montageanvisning, da man jo har en formodning om at dem der har produceret produktet ved hvad der skal til.

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Skrevet af kll på 18 jan 2012 17:35
Det var dog utroligt så mange gør det selv folk der findes, som prøver at gøre sig kloge på el arbejde.

Nu vil jeg prøve at komme med nogen begrundet svar på de underligere og forkerte konklusioner jeg har læst igennem dette indlæg:

1. Skal der bruges udendørs spot? Nej ikke i dit udhæng. Der er krav til min. IP21, dvs. almindelige indendørs spot. (SB tabel 802)

2. Hvilket tværsnit skal der bruges til kablet mellem dine spots? Da det lyder som om du vil strikke det sammen som fast installation skal der bruges min. 1,5 mm2 med beskyttelsesleder. (SB tabel 52 H og

3. Hvilken type ledning skal der bruges? Normalt vælger man at anvende silikone kabel til denne type installationer, men det er producentens anvisninger der skal følges.

4. Kabel mellem de to bygninger? Der skal bruges et installations kabel på min. 1,5 mm2. Derudover skal du kontrollere for spændingsfald.

Mht. at de skriver 0,75 mm2 i tværsnit er hvis du monterer dem som et armatur med tilledning til en roset eller lign. Så er det tilladt.

Derudover vil jeg lige nævne at du har valgt at købe nogen af markedets dårligste spots (efter min mening), hvor norlux har formået at lave rustfrit stål som ruster. De påstår at man skal give sige rustfrie lamper olie, så de ikke ruster. Til nogen af dem levere de inddag olie med til. Alle andre mærker formår at gøre så det rustfrie ikke ruster.

Noget være bras, til overpriser.


Godt indlæg kll, det var ikke kommet på da jeg skrev mit sidste indlæg.

ad 1) ok, var jeg så ikke klar over, men gør det jo ikke dårligere med en højere IP klasse.

ad 2) det er som fast installation.

ad 3) producenten anviser jo netop omtalte kabel og der er ikke opgivet oplysninger om at det kun er tilladt hvis de installeres som armatur og at der skal anvendes anden kabeltype hvis det er fast installation.

Dem jeg har købt er hvidmalede og kan ikke huske om det var 200 eller 250 kr. jeg gav for et sæt med 3, hvilket jo ikke er meget mere end prisen for diodepærerne der medfølger, så vil næppe kalde det overpris

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Skrevet af Don John på 18 jan 2012 18:00 

ad 3) producenten anviser jo netop omtalte kabel og der er ikke opgivet oplysninger om at det kun er tilladt hvis de installeres som armatur og at der skal anvendes anden kabeltype hvis det er fast installation. 

Hvilket de jo heller ikke behøver, for det ved elektrikeren der skal sætte dem op  
Skrevet af Illisher på 18 jan 2012 19:21

Hvilket de jo heller ikke behøver, for det ved elektrikeren der skal sætte dem op  


tjah, men hvorfor så i det hele taget vedlægge en vejledning i stedet for bare en seddel hvor der står "Elektrikeren ved hvordan de skal monteres"? 

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Hvis du læser monteringsanvisningen, vil du se at dine lamper skal monteres af en autoriseret installatør. Så montagevejledningen er korrekt, når arbejdet bliver udført af en elektriker.

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også