Ledning til indbygningsspots

Har købt nogle indbygningsspots som skal sidde i udhænget ved min carport/værksted som ligger lidt fra selve huset med en læmur imellem.

Der var pudsigt nok ikke ledninger med i æsken, men på monteringtegningen er der angivet at ledningen skal være 0.75mm2 H03VV-H2. Er det en alm. billig ledning i stil med dem man køber i rulle hos onkel harald til ca 150 kr for 100m eller er det en særlig ledning? Har før installeret lignende spots hvor der fulgte ledning med og det lignede bare alm flad ledning som den man typisk finder fastmonteret på en lampe.
Såfremt det er en alm. ledning, må denne så også anvendes mellem hus og over til carport/værksted eller skal der anvendes inst. kabel der?


Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Har købt nogle indbygningsspots som skal sidde i... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
"Har du nogen sinde set det med selvsyn! Som faguddannet kan man godt nok undres over hvad der er lavet ude i de små hjem..."

Det er jeg slet ikke det mindste i tvivl om, det er lødigheden af den slags i en såkaldt undersøgelse, fra et bestemt ikke uvildigt udvalg.

Anyhow, vi bliver aldrig enige!

I min verden er den lovgivning er HELT hen i vejret, til gavn for de få, til gene for de fleste.

Lad nu være med at male fanden på væggen med alle de døde og kæmpe ildebrande, jeg vil æde min gamle hat på det ikke er helt så slemt som der males op til.
Jeg har set dårligt håndværk også fra proffer og ikke mindst ifbm. færdige sæt fra Ikea og lignende steder.

Det bedste vil være hvis folk igen fik deres ansvar tilbage og dermed altid var bevidst om de fare de omgås.

Jeg er imod er at der altid skal males fanden på væggen, fortæl dog manden hvilke kabler der skal bruges i stedet, udvalget kan da ikke være så stort og hvis han ikke spørger om det rigtige så spørg ham dog om yderligere info.

Han skrev at der stod "0.75mm2 H03VV-H2d" hvis det ikke siger jer noget kunne man jo bede om mere info hvis man ville hjælpe. Og ikke starte med at buldre ud om det vist nok er alt for farligt for ham.

Så vidt jeg kan bedømme (objektivt ud fra de folk jeg omgås) så er det rigtigt rigtigt mange som laver langt det meste EL selv, heldigvis for det!


I am so full of it.....

Det er ikke muligt at rådgive fornuftigt hvis man ikke har ordentlige oplysninger, spørgeren fortæller ikker:
Er det 12 eller 230 V?
Hvor mange lamper?
Hvor lange kabler?

Der må under ingen omstændigheder bruges 0.75mm2 H03VV-H2, Kablet er fremstillet med henblik på indendørs tilslutning af flytbare lyskilder, f.eks. bordlampe og radio.
http://www.nexans.dk/eservice/Denmark-da_DK/navigate_210322/H03VVH2_F_SKX_U_300_300_V.html#

Der må ikke bruges tyndere end 1,5 mm2 til fast installation.

Skrevet af Jano59 på 17 jan 2012 23:09

Det bedste vil være hvis folk igen fik deres ansvar tilbage og dermed altid var bevidst om de fare de omgås.

SVAR:       
Folk som dig kommer nok aldrig til a forstå det!

Arbejder med El er langt mere end bare at trække et kabel og montere det! Hvordan skal du som privat person havde indsigt i de krav der stilles til fagområdet og imødekomme de sikkerhedsforanstaltninger som er påkrævet, for at din installation ikke udgør en reel risiko, når du ikke besidder den faglige indsigt.

At have autorisation indenfor el-branchen, er ikke bare noget du får tildelt efter endt uddannelse til evigt eje! Først og fremmest skal du have bestået en faglig prøve – det er din garanti for, at fagligheden hos din lokale installatør er iorden! Dertil kommer, at du inden for en bestemt tidsperiode skal være beskæftiget i branchen. Mener det er minimum 2 år ud af en 5 årig periode – gider ikke lige verificere det!  Endvidere skal virksomheden have et SKS-system (Kvalitetssikringssystem) som dokumenterer hvordan du sikre dine arbejder. Dette skal vedvarende holdes ajour med sikkerhedsstyrelsens retningslinier og indgår som en direkte del af den samlede autorisation.

At nogle enkelte har held eller fornuft til at udføre installationerne uden der sker følgevirkninger, kan jeg på ingen måde se skal retfærdiggøre en lempelse af autorisationskrav. Ift den artikel jeg linkede, så er der 20% som ikke sætter sig ind i tingene og den lovgivning der er på området! 


 Certificeret Statiker

Layoutet i mit indlæg gik vist lidt i koks....men du forstår nok min pointe alligevel!

 Certificeret Statiker

Tog som en selvfølge at det var 230V der var snak om når det var udendørs i udhæng. Jeg har aldrig set 12V indbygningsspots til udendørs brug (jo naturligvis ikke ensbetydende med at de ikke eksisterer).

Er udemærket bekendt med at reglerne foreskriver at de kun må installeres af aut. installatør, men mener selv jeg har kendskab nok til at kunne foretage en korrekt montering af sådanne spots, da jeg i tidernes morgen gik på el-linjen på teknisk skole (kom så bare aldrig til at arbejde indenfor branchen) og derfor vil mene at jeg om ikke andet har kundskaber nok til at montere et par spots.  Havde dog bare ikke set nævnte betegnelse på den ledning der var vist i montageanvisningen, hvorfor jeg spurgte til det, da der som nævnt ikke var ledning med til dette sæt. Dem jeg tidligere monterede var der ledning med til, og som skrevet så lignede det netop en alm. ledning i stil med det man kan købe hos Harald. Formodede - og formoder jo egentlig stadig - at sådan en anvisning fulgte loven mht. korrekt isoleringstype og dimensionering af ledningerne.
Spurgte jo netop til ledningstypen for at kunne foretage en korrekt montering med den rigtige ledning da det var der min tvivl lå pga den manglende ledning i sættet.

Bare for at der ikke skal være tvivl om at det faktisk er den type af ledning jeg spurgte til der er omtalt i anvisningen så har jeg vedhæftet et billede af montageanvisningen.

Begik så den fejl, at antage at det var underforstået at den ledning jeg snakkede om der skulle gå fra carport/værksted og over til huset via læmuren var den der skulle forbinde den nye belysning med den eksisterende på huset.


Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Annonce
@Ingenioeren
Folk som dig kommer nok aldrig til at forstå folk som mig

Man kan diske op med alle de krav der er til at få og beholde autorisation det er helt og holdent irrelevant i denne sammenhæng.
Jeg er komplet ligeglad med krav om hvordan de holder på en skruetrækker eller hvor tit de skal på kursus eller om de skal vedligeholde en kæmpe reol med dokumentation.
Uanset hvor skrappe kravene er for at beholde en autorisation så betyder det ikke noget for diskutionen om det rimelige i at begrænse folk i at bygge deres eget hjem ved at give en eller flere fag grupper monopol på dele af udførelsen.

Der findes mange andre modeller til at sikre en ordenlig udførelse dette helt uden at skabe voldsomt fordyrende monopoler eller et kæmpe bureaukrati!

Det link du kom med er desværre ikke brugbart da det ikke er muligt at få afdækket hvad der står bag ved, det har nogen lunde samme substans som en artikel i Metro/Urban.

Jeg ønsker bare min frihed tilbage vi er snart begravet i love og mærkværdige bestemmelser der begrænser livet for os, karteller i alle udgaver i alle brancher lige fra kloak til finans verden. Der på enhver tænkelig vis forsøger at suge vores surt tjente løn (den der er tilbage efter skatter og afgifter) ud af os.


I am so full of it.....


Prøv lige at kigge på æsken her der ligner sådan en mormor ville tænke den kan jeg da godt montere... og udvalget i ethvert byggemarked dette taler helt for sig selv. Det store udvalg i EL og hvad har vi af dimser folk ikke i følge loven ikke selv må installere.
Er det der kun for profferne, nej de handler helt andre steder. Er det der kun for at folk køber det hjem og ringer til en kongeligt priviligeret aut. håndværker og får det monteret... Næppe.



I am so full of it.....

Skrevet af Jano59 på 18 jan 2012 10:45
@Ingenioeren
Folk som dig kommer nok aldrig til at forstå folk som mig

.....

Jeg ønsker bare min frihed tilbage vi er snart begravet i love og mærkværdige bestemmelser der begrænser livet for os, karteller i alle udgaver i alle brancher lige fra kloak til finans verden. Der på enhver tænkelig vis forsøger at suge vores surt tjente løn (den der er tilbage efter skatter og afgifter) ud af os.
Du har ret, det kommer folk som mig aldrig til at forstå!

Synes desværre det er meget sørgeligt, at folk ikke prioritere kvalitet og sikkerhed men ser systemet som en begrænsning i den personlige frihed! Har du tænkt over at dit behov for at lege fagmand, medfører et ansvar over for den øvrige husstand samt fremtidige brugere? Personligt er jeg da glad for den sikkerhed der ligger i en autorisation, det er hvad end vi snakker byggeri, lægevidenskab eller en helt tredje branche!

Jeg forstår ikke at du mener mit link ikke kan bruges til noget, da dine synspunkter jo i allerhøjeste grad bekræfter indholdet.

Til OP: Jeg håber du er med på, at denne debat er blevet off-topic og at det selvfølgelig ikke handler om dine faglige kompetencer, men om problemet i branchen generelt!

 Certificeret Statiker

<style type="text/css"></style>

Folk som dig kommer nok aldrig til at forstå folk som mig.
Jano59, vi har jo før diskuteret det betimelige i at noget arbejde kræver indsigt i hvordan det skal udføres. Den diskution anser jeg for at være udtømt.

Dog har jeg et enkelt spørgsmål til dig, nemlig: Hvor vil du få hjælp til dine elprojekter, hvis du ikke kunne spørge nogen, som havde uddannelsen til at vide noget om dimensioneringen og udførelsen af elinstallationer?? Jeg ved jo, at du flere gange har spurgt og fået svar på dine spørgsmål, endten det var til din egen eller venners installation i f.eks. badeværelse.

 

Der findes mange andre modeller til at sikre en ordenlig udførelse dette helt uden at skabe voldsomt fordyrende monopoler eller et kæmpe bureaukrati!

Kunne du evt. give give et forslag til, hvordan du havde tænkt dig, det skulle foregå. Kunne det være en rapport ved f. eks. salg af ejendom/lejlighed? Andre forslag!!


Jeg ønsker bare min frihed tilbage vi er snart begravet i love og mærkværdige bestemmelser der begrænser livet for os, karteller i alle udgaver i alle brancher lige fra kloak til finans verden. Der på enhver tænkelig vis forsøger at suge vores surt tjente løn (den der er tilbage efter skatter og afgifter) ud af os.
Forslag til hvad du vil undvære?













 

Emne:
SV: Ledning til indbygningsspots
Besked:

fase
Spurgte jo netop til ledningstypen for at kunne foretage en korrekt montering med den rigtige ledning da det var der min tvivl lå pga den manglende ledning i sættet.
Den type ledning, du henviser til er beregnet som tilledning og ikke til fast installation. Til fast installation skal bruges en type kabel beregnet til formålet f. eks. PVIKJ.

fase
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også