Utætte vinduer

Hej kloge handyfolk,

Jeg bor til leje i en lejlighed hvor der uheldigvis er utætte vinduer. Vinduerne er omkring 30 år gamle, og det betyder at der kommer meget kold luft ind i lejligheden og at ruderne dugger fuldstændig til når det er koldt. 

Foruden at skifte vinduerne, er der så en nem, billig og hurtig løsning man kan bruge for at begrænse mængden af kulde der kommer ind?. Jeg har overvejet om man kan fuge rundt om glassets kanter da det føles som om at der kommer en del kulde derfra, men jeg ved ikke om det er den bedste løsning?

Jeg håber i kan hjælpe tak!

 Sælger biopejse og elsker friluftslivet

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
30 år gamle - må være termoruder.

De burde ikke være så kolde endda. Måske er de punkterede?

Hvis det er side- eller tophængte rammer så er det nu nok mest gummilisterne der trænger til udskiftning.

Men det er jo udlejernes problem at vedligeholde vinduerne?
Tak for dit hurtige svar 

Det kunne meget vel tænkes, holder man hånden overfor glasset kan man nemlig mærke at der ryger meget luft ind. Tror det er et generelt problem for alle i ejendommen. Du kan se ruderne her: http://www.robertrasmussen.dk/files/handvaerkerhaven/haandvaerker7.jpg

Gummilisterne burde jeg nok med kyndig hjælp fra forældrene kunne skifte ud. Man valgte at male vinduerne istedet, så jeg tvivler på at man skifter dem ud foreløbigt, desværre.

 Sælger biopejse og elsker friluftslivet

De vinduer er snarre 130 år gamle. :o)

Der er forsatsruder, ingen termoruder og ej heller tætningslister nogle steder.

Du skal tætne forsatsvinduerne, (de inderste), med tætningslister hvoraf der findes utallige.

Goggl på tætningslister.

Og ingen grund til at ulejlige de sagesløse forældre. En rask ung forretningsmand som dig kan fint selv klare den slags pillerier. :o)

Det var nogle gamle svende

Hvis det trækker ved kanten af glasset kan du selvf. give noget silicone. Eller hvis du skal lave det 100% rigtig, så skal du putte "kit" masse i. Du kan putte en tætnings liste i, hvor vinduet går på rammen, som du bare klister fast indv. med det tape som følger med til de fleste tætnings lister, eller udskifte den gamle, hvis man har sat sådan en i.. hurtigt. billigt og nemt.

Da det er `et` lags glas, vil de altid føles meget kolde, og desværre dugge en del. Duggen kan dog begrænses ved god udluftning. ældre huse har en del fugt, og da glasset er så koldt, vil fugt i luften altid kondensere på glasset. Så der må god udluftning til om morgnen.

Dette er ret nemme og billige løsninger
Vi har hver vores styrker, men mon ikke det er til at finde ud af!

Jeg siger tak for begge løsninger og tager chancen :-)

 Sælger biopejse og elsker friluftslivet

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også