Frost i vandhane

Hallo

Hvor meget isolering skal der være omkring et vandrør i en åben stald, for at røret ikke fryser til?
Er der en 'tommelfinger regel' jeg kan gå ud fra?

En frostsikret vandhane, skal sættes på et isoleret rør i en "relativ" kold stald.

Kan man overhovedet gøre det, eftersom der vil være åbent ind til røret, fordi der kommer en vandhane på.

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ikke er forbrug på vandhanen, kan du ikke isolere dig ud af det, hvis der kommer stærk frost.
Der findes specielle varmekabler til formålet, samt recikuleringspumper med varmelegeme.

Men giver du den 100 mm isolering, vil det da forsinke forfrysningerne.....

En frostfri hane, sidder jo typisk i en ydermur, lukkedelen sidder inde i varmen, og røret ud til hanen står tomt, når hanen ikke er i brug.

mvh jens
Paddington.

Rørskåle i en form for celleplast/famingo ca. 20 mm tykke & fås' i mange dimensioner de er selvklæbende når de trykkes sammen efter en plast-strimmel trækkes af.

Ellers kan du på gammeldags maner med rock/glas/woll/ snøres omring med en tynd ståltråd, ovenover kan vikles pap eller plastik eller andet egnet materiale, som holder på isoleringen og gør den robust.

Selve vandhanen er straks lidt vanskeligere at isolere, men en kasse med noget isolering omkring eller inden i lige til at hægte af når vandhanen bruges, må være til at lave med lidt finger- snilde.

Tror ikke der findes en "tommelfinger regel hertil, har aldrig hørt om en sådan.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
maskinsnedker

Interessant svar, en tevarmer til vandhaner, det kunne være det virkede.

 

Var bare en ide' jeg fik da jeg så dit spørgsmål.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Te varmer til udendørs vandhaner som maskinsnedker beskriver er vidst meget brugt i kolonihaver. Der nede hvor jeg har, er der masser af de bokse på om vinteren.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis