Slutmuffe til 220v

Hej med jer

Jeg er ved at lave køkken, og opdager så til min store overraskelse, at der bag en skuffe i et af skabene ligger et 220 volts kappet midt over - med spænding på!

Det blev jeg jo ikke vildt begejstret for, og jeg skyndte mig at montere en stikdåse, bare for at have et eller andet til at terminere den. Men jeg forestiller mig, at man kan få en slutmuffe til den slags et sted, jeg kan bare ikke finde en... Er der nogen herinde der kender til et website, hvor man kan købe en slutmuffe til 220v? Måske jeg søger efter det forkerte ord.

Venligst, Asger
Hej med jer Jeg er ved at lave køkken, og... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Beklager den sene tilbagevenden!

Tak for svarene, som jeg læser det så er det løsningen at bruge en samledåse og så en samlemuffe på hver ledningsende inde i dåsen.

Men så opstod Elfreaks og hans2.hansens lille diskussion til sidst, og så kunne jeg ikke følge med!? Jeg er ikke sikker på, om jeg skal forstå det sådan, at der faktisk findes et produkt, der kan bruges til afslutte en ledningsende, så den ikke gør skade?

Eller om det bare vare en akademisk diskussion om terminologi?
Vi kalder dem endeafslutninger

Link

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Kan du ikke sætte endemuffer på lederne og afslutte kablet i en smal marinedåse eller en rørdåse.

Det allerbedste ville jo være at finde kilden og afmontere kablet der.

 


fase
Bare for at undgå du får lavet en kortslutning, så må ingen af lederne i den ledning komme ind i samme klemme.
Nu skriver du selv du er grøn, og ikke kender de terminologier der bliver skrevet her, så ville bare lige sikre mig, at du ikke får brændt din hytte af ved et uheld, selvom sikringen burde klare dén hendelse.

 

je_ns. Nej det er ikke lovligt. Og på ingen måde sikkert.

Eneste rigtige løsning på problemer i dette tilfælde er at sætte en dåse af en slags. Jaus, rørdåse eller en anden lille diskret en vil være fint. Når nu man ikke ønsker at fjerne kablet helt.
Når kablet slutter i en dåse, og hver enkelt ledning, er monteret med en muffe, hvorfor skulle det ikke være lovligt?????????

Hvis man samler to kabler i en dåse, med muffer er det så heller ikke lovligt???

mvh jens
Jo det er lovligt at afslutte kablet i en dåse og forsyne hver leder med en samle-/endemuffe. Men der var ikke det, du gav som svar første gang.

fase
Skrevet af je__ns på 21 jan 2012 12:48
Du bruger en samledåse, og sætter muffer på alle lednings enderne, så er det en rigtig løsning.

(glem alt om krumpemuffer ol.)

Men naturligvis bedst, at finde hvor kablet kommer fra, og så få det fjernet. Men en samledåse og muffer, er også ganske fint....
mvh jens


Det var mit første svar!

Efterfølgende, i forlængelse af andre svar skrev jeg dette (underforstået der blev sluttet af i en dåse)

Mon ikke samlemuffer, på ledningsenderne er ok også?


mvh jens

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis